SP4MP_RAIN Specializace: P, VV Poradenství a intervence v předškolním a školním věku

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_RAIN/01: Út 11:35–15:05 učebna 60, D. Opatřilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student bude znát: Charakteristiku dětského věku (od narození po předškolní věk), poruchy růstu, obecné principy psychického vývoje, znevýhodnění jako psychologický problém, rodina dítěte s postižením, postižení jako náročná životní situace, raná péče, pedagogické poradenství,hra a její hodnocení, kresba jako diagnostická situace, pojetí a cíle předškolního vzdělávání.
Osnova
  • 1. Charakteristika dětského věku: novorozenecké období - charakteristika, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení. 2. Rizikový novorozenec: příčiny, projevy, prognóza. 3. Charakteristika dětského věku: kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly. 4. Charakteristika dětského věku: batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení. 5. Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení. 6. Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok). 7. Poruchy růstu: příčiny, charakteristika. 8. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn). 9. Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení. 10. Rodina dítěte s postižením: reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince. 11. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky. 12. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. 13. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka. 14. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk. 15. Hra a její hodnocení: hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem. 16. Kresba jako diagnostická situace: vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi. 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce. 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: rámcové cíle, klíčové kompetence. 19. Vzdělávací obsah RVP PV: pojetí a vzdělávací oblasti. 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 169 - 192, 23 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Zdravotní postižení a zdravotní znevýhodnění. In Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 74 - 118, 44 s. 4313/Pd-9/06-1799. ISBN 80-210-3977-9. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Zátěžová situace deprivace - faktor variability psychického vývoje v dětství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., Brno, 2003, s. 42 - 70. Pedagogika. ISBN 80-86633-08-X. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Komunikace v poradenství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie , praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 194-200, 6 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 202-208, 6 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, případové studie.
Metody hodnocení
Způsob ukončování studijního předmětu: kolokvium. Během seminářů se předpokládá aktivní účast studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace psychopedie a více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.