ZS1MP_LDLS Methodology - Teaching Literature - Seminar

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable of Seminar Groups
ZS1MP_LDLS/01: Mon 13:25–14:10 učebna 54, J. Zítková
ZS1MP_LDLS/02: Wed 11:35–12:20 učebna 11, J. Zítková
ZS1MP_LDLS/03: Wed 16:10–16:55 učebna 54, J. Zítková
Prerequisites (in Czech)
ZS1BP_LILT Interpreting Texts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Problems of the subject outlined on the lectures in previous semestr are further expounded at seminars.
Syllabus
  • Contemporary readers and textbooks, the preparation of teachers own materials. Didactic interpretation of artistic texts, main methods of interpretation and their applications. Specialities of the work with lyrics, epic and dramatic texts. Reproduction and creativity in literary education. Illustrations and periodicals for children in literary lessons.
Literature
  • Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj die'taťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • Čítanky a další didaktické texty pro primární školu - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 pp. ISBN 80-210-3327-4. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. (Creative Writing.). 1st ed. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 pp. ISBN 80-85931-99-0. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
Assessment methods
The type of teaching: seminar. The type of conclusion: oral examination. Postulates: semester paper.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/ZS1MP_LDLS