ZS1MP_LDLS Methodology - Teaching Literature - Seminar

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable of Seminar Groups
ZS1MP_LDLS/01: Wed 15:15–16:00 učebna 10, J. Zítková
ZS1MP_LDLS/02: Wed 9:45–10:30 učebna 6, J. Zítková
ZS1MP_LDLS/03: Mon 15:15–16:00 učebna 10, J. Zítková
ZS1MP_LDLS/04: Wed 13:25–14:10 učebna 11, J. Zítková
Prerequisites (in Czech)
ZS1BP_LLM2 Literature for the Young A. 2
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Problems of the subject outlined on the lectures in previous semestr are further expounded at seminars.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Současné čítanky a další didaktické materiály. Koncepce čítanek, obsah, didaktická vybavenost, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. Adaptace učebních materiálů na konkrétní vzdělávací strategii předmětu, koncipování vlastních učebních materiálů. 2. Literárněvýchovná (didaktická) interpretace uměleckého textu - práce s poezií, práce s prozaickými žánry v hodinách literární výchovy (aplikace základních interpretačních metod). 3. Zvláštnosti práce s dramatickým, uměleckonaučným a naučným textem. Práce s informacemi a informačními zdroji. 4. Náplň a postupy realizace literárně estetických činností (ve vazbě na konkrétní texty) - činnosti reprodukční (reprodukce, dětský přednes, dialogizace, dramatizace), produkční (tvořivé; prvky tvořivé dramatiky, tvořivá práce s literární postavou, kompozicí, prvky tvořivého psaní). 5. Práce s ilustrací v literární výchově; ilustrátoři dětských knih. 6. Časopisy pro děti - možnosti práce s nimi v literární výchově. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty, rozvíjení dovednosti aplikace základních i alternativních výukových metod, simulace konkrétních výukových situací, mikrovýstupy.
Literature
  • Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj die'taťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • Čítanky a další didaktické texty pro primární školu - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 pp. ISBN 80-210-3327-4. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. (Creative Writing.). 1st ed. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 pp. ISBN 80-85931-99-0. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Požadavky ke zkoušce: zpracování vzorové přípravy na hodinu literární výchovy ve 4. nebo 5. ročníku ZŠ; znalost teorie didaktiky literární výchovy dle zadaných okruhů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/ZS1MP_LDLS