SP3MK_SVZ2 Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/16. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Specifika učebního dokumentu studijního oboru praktická škola jednoletá. Charakteristika vzdělávacích oblastí Předmět rodinná výchova a ruční práce. Osvojení si manuálních dovedností potřebných k výkonu jednoduchých činností v profesním i osobním životě žáků. Specifika učebního dokumentu studijního oboru praktická škola dvouletá. Charakteristika vzdělávacích oblastí - jazyková, literární, osobnostní rozvoj, matematické vzdělání, estetické vzdělání, rozvoj tělesné kultury. Student si osvojí základní dovednosti v přístupu k žákům s SVP v edukaci.
Osnova
  • 1. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením, DMO a s vadami zraku. 2. Metodika výuky českého jazyka a literatury na základní škole praktické, metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 3. Metodika výuky matematiky a její aplikace na základní škole praktické, metodika výuky počtů na základní škole speciální. 4. Vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na základní škole praktické, vzdělávací oblast Umění a kultura, vzdělávací obory Hudební a Výtvarná výchova, vzdělávací oblast Člověk a zdraví, vzdělávací obor Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova, vzdělávací oblast Člověk a svět práce, tématické okruhy. Metodika výuky věcného učení na základní škole speciální. 5. Základní škola speciální. 6. Klima ve vyučování - strategie, faktory ovlivňující edukační proces, kurikulum a jeho specifika. 7. Učební dokument praktická škola jednoletá. 8. Učební dokument praktická škola dvouletá. 9. Charakteristika okruhu jedinců s těžkým postižením a více vadami - definice, členění do skupin, charakteristika jednotlivých skupin,specifika edukace, institucionální vzdělávání. 10. Dětská mozková obrna - etiologie, formy, specifika v edukaci se zřetelem na věková období. 11. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením (příklad DMO) - specifika edukace, vzdělávání. 12. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se zrakovým postižením - specifika edukace, institucionální vzdělávání. 13. Koncept bazální stimulace a její využití v edukaci žáků s těžkým postižením. 14. Alternativní a augmentativní komunikace. 15. Možnosti pracovního uplatnění mentálně postižených žáků, chráněné dílny, podporované zaměstnávání.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 2. přepracované a rozšířené. Brno: MSD, Lidická 23, 602 00 Brno, 2008, 148 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7392-050-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, 103 s. ISBN 9788073920111. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
Výukové metody
Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
Metody hodnocení
typ výuky - přednáška, ukončení kolokviem formou testu. píemný test - k úspěšnému zvládnutí je nutno 75% správných odpovědí;80% aktivní účasti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.