ZS1MK_DTDT Didaktická technologie

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Pavel Konupčík (přednášející)
Garance
PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 2. 13:00–14:20 učebna 24
Předpoklady
Znalost práce spočítačem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti ve výuce. Na konci tohoto semestru bude student schopen sestavit výukové prezentace v Power Pointu s využitím periferií počítače.
Osnova
  • Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, .) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, ), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software
Literatura
  • Viz informace učitele !!!!
Výukové metody
Výklad, řešení problémů, brainstorming, samostatná domácí práce.
Metody hodnocení
Ústní zkouška: Rozprava - přinést zadané tři úkoly. Vybraná otázka - jedna. Rozprava: Na papír A4 připravte doma: které vybrané přístroje a pomůcky používáte (soupis z vaší školy) a v budoucnu chcete používat ve své pedagogické praxi (projekce, video, DVD, audio, tabule, počítač a další). - úkol 1. ke zkoušce. Doneste ukázky - fólie pro zpětný projektor, diapozitivy, fotografie, modely, videokazety, CD, DVD, prezentace a www stránky – nutný výtisk na papír, apod. (max. 4 ukázky) - úkol 2. ke zkoušce. Vypracujte jeden vybraný protokol (výběr ze čtyř), který bude vytištěn a doplněn ručně perem! – úkol 3. ke zkoušce. Poznámka: Rozbor otázek na spol. konzultacích.
Informace učitele
Doporučená literatura: Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 1. vyd. PdF MU v Brně, 2004. info Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení z didaktických technologií. Brno: MU, 2002. Hrbáček, J. Základy práce s PC.Brno:MSD,2002. KDT.Literatura na www stránkách katedry. Stružka A. Videotechnika v praxi.Brno:DT, 1990. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2011 Pro: ZS1MK_DTDT a ZS1MP_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní (fólie) předlohy - ručně, didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení transparentní (fólie) předlohy na počítači, vkládání obrázků a textu – sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. Zhotovení makrodiapozitivů. 3/ Projekce pomocí vizualizéru. Laserové ukazovátko. Předlohy vhodné pro snímání vizualizé-rem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. Diaprojekce na prvním stupni ZŠ. 4/ Počítačové učebny, hygiena práce u PC, nábytek, monitory. Struktura vyučovací hodiny v učebně. Využití počítačové učebny na 1. stupni ZŠ. Počítačové učebny na malotřídkách. 5/ Interaktivní tabule, základní funkce, ozvučení, software. Activboard, Amartboard, a další. Využití v pedagogické praxi. 6/ Digitální fotografie při práci učitele. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie. Digitální fotoaparát v pedagogické praxi. 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CD–ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky. Využití MM počítače v učitelské praxi. Nelegální software. 8/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Obsah některých www stránek vhodných pro učitele a děti. Dětské servery. 9/ Informační systém Masarykovy univerzity (nové stránky). Překlad Internetových stránek, nebo textů z angličtiny pomocí počítače. Ochrana počítače před viry. Počítačová kriminalita. 10/ Návrh vyučovací hodiny pro 1. stupeň ZŠ s využitím Internetu. Výběr vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Příprava školních výletů, exkurzí, nebo jiných školních akcí pomocí informací z Internetu. Využití internetových map a serverů. 11/ Realizace spojení obrazem, zvukem a on-line posílání zpráv po Internetu (videokonference). Technické podmínky. Vyučování pomocí Internetu. Software Skype a další. 12/ Projekce výukového videopořadu, výběr vhodného videopořadu (videosekvence) pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, DVD, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. Návrh vyučovací hodiny. 13/ Záznam obrazu a zvuku snímací kamerou. Přepis a střih záznamu z videokamery s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi, sestavení scénáře. Didaktické chyby při záznamu činností dětí ve školní praxi. 14/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi. Ukládání záznamu do PC, editace videosekvencí (software Studio 9) a export na vybrané médium. Návrh scénáře činností dětí s využitím videokamery. 15/ Speciální možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí. Funkce vybraných periferií počítače (tiskárny, skenery, www kamery, mobilní telefon, audio záznamník, měřící karty, ….). Využití periferií v pedagogické praxi. 16/ Záznam zvuku do počítače (software Audacity) pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku. Editace zaznamenaného zvuku. Archivace a export zvuku na vybrané médium (zvukové digitální formáty). Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 18/ Řídící software ve školských zařízeních - v počítačových učebnách, k čemu slouží. Pedagogický software určený pro vedení školy a pro práci učitele, uveďte který.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Splnění zadaných úkolů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.