DT3MK_DOP Didaktika odborných předmětů

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/1. 12. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 20. 4. 13:55–16:30 učebna 20, So 27. 4. 7:30–10:05 učebna 35, So 11. 5. 10:15–12:50 učebna 35, So 18. 5. 7:30–10:05 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: Stanovit výukové cíle ze svého oboru; Vysvětlí, co je obsahem výuky jeho oboru (předmětu); Definovat didaktické zásady ve výuce odborných předmětů; Uvést, které metody a formy se využívají ve výuce odborných předmětů a jednotlivé metody a formy charakterizovat; Popsat příklady využití jednotlivých metod ve výuce odborných předmětů; Definovat, které učební pomůcky a didaktická technika se používají ve výuce odborných předmětů a uvést konkrétní příklad využití; Popsat postup při plánování výuky odborných předmětů a vypracovat písemnou přípravu na výuku ve formě metodického listu i prezentace (studijní opory) pro studenty.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • -Oborové didaktiky v systému pedagogických věd, didaktika odborných předmětů. -Vědecký a didaktický systém v odborném vzdělávání. Teorie tvorby kurikula a didaktické transformace. -Vyučovací proces, charakteristika, podstata, didaktická klasifikace učiva, funkce a etapy vyuč. procesu. -Výukové cíle a obsah vzdělávání ve výuce odborných předmětů. -Uplatňování didaktických zásad v odborných předmětech. -Výukové metody ve výuce odborných předmětů, charakteristika, rozdělení metod, volba metod. -Klasické výukové metody ve výuce odborných předmětů, metody slovní, názorně demonstrační a praktické. -Aktivita žáků, učební úlohy, aktivizující výukové metody ve výuce odborných předmětů, diskusní metody, metoda řešení problémových úkolů, didaktické hry, inscenační a situační metody. -Komplexní výukové metody ve výuce odborných předmětů, projektové vyučování, brainstorming, skupinová a kooperativní výuka. Další varianty metod. -Metody opakování osvojeného učiva. Metody prověřování a hodnocení žáků v odborných předmětech. -Organizační formy výuky v odborných předmětech. - Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce v odborných předmětech. - Plánování práce ve střední odborné škole. Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. - Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. - Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. - Osobnost učitele odborných předmětů.
Literatura
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
  • DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
Výukové metody
Výklad, rozhovor, dialog, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Písemná a ústní zkouška. témata ke zkoušce- viz. osnova
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.