PdF:CH2MP_1POS Chemický oborový seminář 1 - Informace o předmětu
CH2MP_1POS Chemický oborový seminář 1
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Seminář je považován za vyvrcholení vědecké, resp. tvůrčí činnosti studenta učitelství chemie PdF MU. Hlavní cíle kurzu jsou: - usnadnit studentům možnost navzájem se inspirovat v tvůrčí činnosti - usnadnit studentům možnost získat metodické rady a inspiraci ke své odborné práci i od jiných vyučujících než od vedoucího diplomové práce. - naučit studenty samostatně referovat o své odborné a tvůrčí činnosti. - naučit studenty diskutovat (z pozice posluchače i z pozice přednášejícího) na odborném pracovním setkání
- Osnova
- I. Descartovské pojetí vědy a její zařazení do společenských struktur. Věda a praxe. Základní a aplikovaný výzkum. Věda, ekonomika, ekologie, etické a filosofické aspekty.
- II. Klasický přístup k řešení vědeckého tématu. Tradiční a alternativní informační zdroje, vědecké publikace. Formy konfrontace řešení a přístupů (konference, workshopy, odborné články). Publikace řešení versus empirická zkušenost. Internet a vědecká práce.
- III. Modelový přístup k řešení vědeckého tématu. Příklad konkrétní vědecké práce a její analýza (Chemicky instrumentované povodí Bělé a Semiče). Zvolený přístup, jeho výhody a nedostatky.
- IV. Přírodovědné a humanitní vědy. Cíle, metody, specifikace. Učitel chemie a jeho vědecké aspirace. Další vzdělávání učitelů a jejich možnosti vědeckého a pedagogického růstu.
- V. Vědecké metody a jejich uplatnění, evidence přístupů, dokumentace a analýza výsledků.
- VI. Problematika výběru témat pro diplomovou práci. Obsahová struktura práce: současný stav problematiky, hypotéza, cíl práce, dílčí cíle, očekávané výstupy a perspektivy tématu. Uplatnění výsledků v praxi.
- Literatura
- Gončarov N. K.: Metodologie a metody výzkumu v~pedagogice. In: Pedagogika 1966, 2, 137-149.
- Náhradní obsah: Zapletal I.: Kapitoly z~metodologie vědy se zaměřením na pedagogické vědy. Praha, UK 1981.
- KOŘÍNEK, Miroslav. Metody a techniky pedagogického výzkumu : učební text pro studenty pedagogických fakult a pro postgraduální studium učitelů a školských pracovníků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 139 s. info
- Výukové metody
- Typ výuky: Seminář
teoretická příprava
skupinová diskuse - Metody hodnocení
- Zakončení: hodnocení aktivní účasti na výuce
povoleny jsou dvě absence
zápočet - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/CH2MP_1POS