OP3BK_DSDD Seminář z didaktiky praktického vyučování - D

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Jan Děcký (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OP3BK_DSDD/01: So 8. 3. 16:40–19:15 učebna 35, So 15. 3. 16:40–19:15 učebna 50, So 22. 3. 10:15–12:50 učebna 20, J. Děcký, K. Šmejkalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osvojení dovedností v oblasti aplikace didaktických poznatků na výuku odborného výcviku dopravních oborů. Cílem předmětu je osvojení základů didaktické analýzy učiva, získání základních dovedností v projektování výuky při přípravě vzdělávacích programů zejména v odborné složce výuky dopravních oborů. Příprava studentů na náslechy v praktickém vyučování (odborném výcviku) na školách – analyzovat situace ve třídě (skupině) a pracovat s přípravou na vyučovací jednotku. Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit konkrétní výukové cíle svého oboru. - Provést didaktickou analýzu učiva a stanovit obsah výuky odborného výcviku. - Aplikovat výukové metody, formy a prostředky na výuku odborného výcviku. - Vypracovat konkrétní písemnou přípravu na výuku odborného výcviku.
Osnova
  • Problémové okruhy: 1. Formulace dlouhodobých a krátkodobých pedagogických cílů v odborném výcviku podle míry obecnosti, stupně vzdělání a obsahového zaměření. 2. Vazby mezi vzdělávacími cíli a standardy. 3. Didaktická analýza učiva praktického vyučování a vybraných odborných předmětů dopravních oborů v jednotlivých tématech. Stanovení obsahu výuky odborného výcviku dopravních oborů. 4. Volba výukových metod, forem a prostředků ve výuce odborného výcviku. Konkrétní příklady. 5. Projekt výuky praktického vyučování, včetně přípravy na vyučovací jednotku. 6.Analyza modelové situace ve třídě v jednotlivých fázích výuky.
Literatura
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
Výukové metody
Referáty studentů, diskuse.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K udělení zápočtu studenti vypracují projekt výuky odborného výcviku svého oboru podle pokynů vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015.