OP3BP_DSDT Seminář z didaktiky praktického vyučování - T

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OP3BP_DSDT/01: Út 7:30–8:15 učebna 7, P. Pecina
Předpoklady
Základní znalosti z didaktiky praktického vyučování
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojení základů didaktické analýzy učiva, získání základních dovedností v projektování výuky při přípravě školních vzdělávacích programů zejména v odborné složce výuky technických oborů. Příprava studentů na náslechy v praktickém vyučování (odborném výcviku) na školách – analyzovat situace ve třídě (skupině) a pracovat s přípravou na vyučovací jednotku.
Osnova
  • Stručný sylabus: 1. Formulovat dlouhodobé a krátkodobé pedagogické cíle podle míry obecnosti, stupně vzdělání a obsahového zaměření. 2. Vazby mezi vzdělávacími cíli a standardy. 3. Didaktická analýza učiva praktického vyučování a vybraných odborných předmětů technických oborů v jednotlivých tématech. 4. Vypracovat projekt výuky pro praktické vyučování, včetně přípravy na vyučovací jednotku. 5. Analyzovat modelové situace ve třídě v jednotlivých fázích výuky.
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. 1. dotisk prvního vydání. Brno: Masarykova univerzita v brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. info
Výukové metody
Referáty studentů, diskuse, samostatná práce.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem na základě zpracovaného projektu výuky praktického vyučování zvoleného oboru
Informace učitele
Další studijní literatura: Literatura: Základní: LOVEČEK, A.; ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů. Brno: 2001 MAŇÁK,J. Nárys didaktiky. Brno:MU, 1999. KALHOUS,Z., OBST,O. Školní didaktika. Olomouc: UPOL, 2001. Doporučená: PRŮCHA,J. Přehled pedagogiky. Praha: 2000. MAŇÁK,J., ŠVEC,V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. MAREŠ,J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didakt. testu. Praha: ČVUT, 1986. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: 1997. SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015.