PDR_PRP Školní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili teoretickou a praktickou orientaci Primární pedagogiky a prohloubili si poznatky v problematice primárního vzdělávání, vyučování a výchovy dítěte mladšího školního věku, a to v kontextu transformace české školy a cílů výchovy pro 21. století.
Osnova
  • Primární vzdělávání v historickém vývoji a jeho současná koncepce. Moderní primární škola, její proměny a perspektivy, alternativy v primárním vzdělávání. Cíle primárního vzdělávání. Kurikulum primárního vzdělávání a jeho aktualizace v RVP pro základní vzdělávání. Vzdělávací standardy. Učitelská profese a profesní kompetence učitele primární školy. Rodina a škola ve vzdělávání dětí mladšího školního věku. Žák primární školy, problémy osobnostní a sociální výchovy. Výchova k prosociálnosti, výchova k občanství, demokracii, vlastenectví, evropanství, výchova multikulturní a environmentální. Výukové strategie á konstruktivistické přístupy v primárním vzdělávání. Didaktické principy v primárním vzdělávání. Diferenciace a individualizace v primárním vyučování a vzdělávání. Práce s talentovanými a zaostávajícími žáky. Zjišťování výsledků výuky, školní hodnocení; evaluace práce školy. Management školy a třídy. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR.
Literatura
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
Výukové metody
Teoretická příprava
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní; konspekty ze dvou odborných publikací
Informace učitele
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000. KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. Kol. Texty ke studiu otázek výchovy I,II. Brno : MU 1993, 1994.. KOLLÁRIKOVÁ, Z. a kol. Předškolní a elementární pedagogika.. Praha: Portál, 2001. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov : ManaCom, 1996. MAŇÁK, J. ; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1992, 1994 PASCH. M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1998. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2003. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha : PedF UK, 1997. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MU, 1998. ŠIŠKOVÁ, T. (Ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu (Sborník). Praha : Portál, 1998. ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.