PDR_PRP Školní pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integrující poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje své funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení.
Jako povinně volitelný si tento předmět zapisují studenti, jejichž disertační práce se týká problematiky z oblasti školní pedagogiky. Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli vybraným problémům školního vzdělávání, a kladli si otázky, které mohou vést k jejich dalšímu zkoumání v návaznosti na širší kontext své disertační práce.
Osnova
  • Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, socializační, enkulturační; řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)
  • Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)
  • Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Anderson, L. W. (ed.) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon, 1995.
  • Fend, H. Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2006.
  • Gundem, B., Hopmann, S. (eds). Didaktik and/or Curriculum. New York: Peter Lang, 2002.
  • Horká, H., Filová, H., Janík, T., Kratochvílová, J. Studie ze školní pedagogiky.Brno : MU, 2009.
  • Jackson, P. W. (ed.). Handbook of Research on Curriculum. New Yrok: Macmillan, 1996.
  • Janík, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009.
  • Janíková, M. a kol. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009.
  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
  • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
  • Walterová, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno: Paido, 2004.
Výukové metody
Teoretická příprava
Metody hodnocení
Kriticky zhodnotit minimálně dvě teoretické či empirické studie tematicky spadající do oblasti školní pedagogiky s návazností na disertační práci studenta (např. z časopisu Orbis scholae, Zeitschrift für Pädagogik apod.).
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt kurikulárního výzkumu (jako základ disertační práce).
Informace učitele
Studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Orbis scholae, Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft, Journal of Curriculum Studies, Learning and Instruction Databáze: Eurydice, Eurybase, FIS-Bildung
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.