RJ2BP_PFS2 Praktická fonetika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Irina Hobzová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2BP_PFS2/01: Po 15:45–16:30 učebna 3, I. Hobzová
Předpoklady
Zvládnutí účiva předmětu RJ2BP_PFS1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Procvičování ruské výslovnosti a intonace pomocí krátkých textů, básní. Opakování transkripce. Intonační konstrukce (IK-1 - IK-7).
Osnova
  • 1. IK-1 v oznamovacích větách. 2. IK-2 v oznamovacích větách. IK-1, IK-2 v oznamovacích větách s výčtem. 3. IK- 2 v tázací větě s tázacím slovem. Modální realizace IK-2. 4. IK-3 v tázací větě bez tázacího slova. Intonační centrum v oznamovacích a tázacích větách se spojkou tože, takže, i, ve větách se slovy uže, vsjo ješčo. 5. IK-4 v neúplné otázce srovnávací se spojkou a. IK-4 v řečové etiketě. 6. Použití IK-5, IK-6 v emocionálních větách s použitím slov skolko, kakoj. 7. Intonace IK-7 a IK-2 a použití vět se spojením vrjad li . 8. Použití IK-1, IK-4, IK-7 v odpovědi.
Literatura
    povinná literatura
  • LÍZALOVÁ, L. Upražněnija po fonetike sovremennogo russkogo jazyka. Brno, 1991
    doporučená literatura
  • OLIVERIUS, Zdeněk František. Fonetika russkogo jazyka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. info
  • VORONCOVA, Vera Leonidovna, Svetlana Nikolajevna BORUNOVA a Natal‘ja Aleksandrovna JES‘KOVA. Orfoepičeskij slovar' russkogo jazyka : proiznošenie, udarenie, grammatičeskie formy : okolo 63500 slov. Edited by Ruben Ivanovič Avanesov. Moskva: Russkij jazyk, 1983, 702 s. info
  • BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk, 1981. info
  • AVANESOV, Ruben Ivanovič. Russkoje literaturnoje proiznošenije : učebnoje posobije dlja studentov pedagogičeskich institutov. Izd. 5-oje, perer. i dop. Moskva: Prosveščenije, 1972, 414 s. info
    neurčeno
  • GORBAČEVIČ, K. Slovar trudnostej sovremennogo russkogo jazyka. Moskva : Izdatělstvo „Norint“, 2003. 512 s. 5-7711-0160-5.
  • Procvičování ruského přízvuku: http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=75
  • Procvičování ruské výslovnosti : http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=469
  • I.L.Muchanov. Posobije po intonacii. Moskva. Russkij jazyk. 1989
  • VYČICHLOVÁ, E. a kol. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 2. vyd. – Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. 107 s. 80-7043-310-8.
Výukové metody
Aktivní práce v semináři, plnění zadaných úkolů, doporučuje se čtení a poslech v ruském jazyce, nácvik správné výslovnosti.
Metody hodnocení
Součástí zápočtu je aktivní účast na seminářích (tolerance dvou absenci za semestr), pravidelná příprava k hodině a plnění zadaných úkolů.Ústní zápočet- čtení textů a přednes básně.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Seminář je součástí předmětu RJ2BP_FCS2 Fonetická cvičení 2 a je věnován ve většině praktickému zvládnutí nejobtížnějších fonetických jevů pro české studenty, a to jak ve výslovnosti, tak i v intonaci. Proto doporučuji každodenní přípravu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015.