PdF:RJ2BP_PFS2 Praktická fonetika 2 - Informace o předmětu
RJ2BP_PFS2 Praktická fonetika 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Irina Hobzová (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2BP_PFS2/01: Po 15:45–16:30 učebna 3, I. Hobzová
- Předpoklady
- Zvládnutí účiva předmětu RJ2BP_PFS1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Procvičování ruské výslovnosti a intonace pomocí krátkých textů, básní. Opakování transkripce. Intonační konstrukce (IK-1 - IK-7).
- Osnova
- 1. IK-1 v oznamovacích větách. 2. IK-2 v oznamovacích větách. IK-1, IK-2 v oznamovacích větách s výčtem. 3. IK- 2 v tázací větě s tázacím slovem. Modální realizace IK-2. 4. IK-3 v tázací větě bez tázacího slova. Intonační centrum v oznamovacích a tázacích větách se spojkou tože, takže, i, ve větách se slovy uže, vsjo ješčo. 5. IK-4 v neúplné otázce srovnávací se spojkou a. IK-4 v řečové etiketě. 6. Použití IK-5, IK-6 v emocionálních větách s použitím slov skolko, kakoj. 7. Intonace IK-7 a IK-2 a použití vět se spojením vrjad li . 8. Použití IK-1, IK-4, IK-7 v odpovědi.
- Literatura
- povinná literatura
- LÍZALOVÁ, L. Upražněnija po fonetike sovremennogo russkogo jazyka. Brno, 1991
- doporučená literatura
- OLIVERIUS, Zdeněk František. Fonetika russkogo jazyka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. info
- VORONCOVA, Vera Leonidovna, Svetlana Nikolajevna BORUNOVA a Natal‘ja Aleksandrovna JES‘KOVA. Orfoepičeskij slovar' russkogo jazyka : proiznošenie, udarenie, grammatičeskie formy : okolo 63500 slov. Edited by Ruben Ivanovič Avanesov. Moskva: Russkij jazyk, 1983, 702 s. info
- BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk, 1981. info
- AVANESOV, Ruben Ivanovič. Russkoje literaturnoje proiznošenije : učebnoje posobije dlja studentov pedagogičeskich institutov. Izd. 5-oje, perer. i dop. Moskva: Prosveščenije, 1972, 414 s. info
- neurčeno
- GORBAČEVIČ, K. Slovar trudnostej sovremennogo russkogo jazyka. Moskva : Izdatělstvo „Norint“, 2003. 512 s. 5-7711-0160-5.
- Procvičování ruského přízvuku: http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=75
- Procvičování ruské výslovnosti : http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=469
- I.L.Muchanov. Posobije po intonacii. Moskva. Russkij jazyk. 1989
- VYČICHLOVÁ, E. a kol. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 2. vyd. – Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. 107 s. 80-7043-310-8.
- Výukové metody
- Aktivní práce v semináři, plnění zadaných úkolů, doporučuje se čtení a poslech v ruském jazyce, nácvik správné výslovnosti.
- Metody hodnocení
- Součástí zápočtu je aktivní účast na seminářích (tolerance dvou absenci za semestr), pravidelná příprava k hodině a plnění zadaných úkolů.Ústní zápočet- čtení textů a přednes básně.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Seminář je součástí předmětu RJ2BP_FCS2 Fonetická cvičení 2 a je věnován ve většině praktickému zvládnutí nejobtížnějších fonetických jevů pro české studenty, a to jak ve výslovnosti, tak i v intonaci. Proto doporučuji každodenní přípravu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/RJ2BP_PFS2