UPV_0016 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 11:10–12:50 učebna 30
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPV_0016/01: Čt 12:05–12:50 učebna 60, K. Ouroda
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: - vymezit pojmy vztahující se ke vzdělávání - popsat teorii cílů - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy - objasnit didaktické principy - definovat aktivní činnost žáků ve výuce.
Osnova
  • 1. Úvod do studia předmětu Obecná didaktika, návaznosti na obor 2. Metodologické otázky, významné osobnosti v didaktice 3. Přehled didaktických teorií a koncepcí 4. Základní pedagogické dokumenty a právní aspekty výuky 5. Cíle výuky 6. Obsah výuky, tacitní znalosti 7. Vyučovací metody 8. Formy výuky 9. Didaktické zásady 10. Mravní aspekty edukace 11. Příprava učitele a vedení výuky 12. Hodnocení ve výuce 13. Sebereflexe učitele 14. Doplňující témata
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 210 s.
  • ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, roč. 22/2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
    doporučená literatura
  • PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
    neurčeno
  • Joan D'Amico, Kate Gallaway. Differentiated Instruction for the Middle School Science Teacher. 2010.
  • John K. Gilbert. Science Education: Science, education, and the formal curriculum. 2006.
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou.
Informace učitele
Pokyny k seminární práci: Obsah: Práce na didaktické téma zadané vyučujícím. V úvodu popište stručně obor, v němž působíte (nebo který jste vystudovali na střední odborné škole). Dále podrobněji analyzujte téma s ohledem na jeho využití ve výuce v rámci Vašeho oboru. Uveďte 1 konkrétní příklad využití tématu na základě konzultace s odborníkem z praxe. V závěru práce vyjádřete vlastní názor na danou problematiku. Rozsah: 4 – 5 stránek formátu A4. Zdroje: Nejméně 3 publikace (tj. monografie, pedagogický časopis, a další dle vlastní volby). Termín: Pro prezenční studium je doporučeno odevzdat seminární práci nejpozději 2 - 3 dny před seminářem, na kterém bude téma uvedeno.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.