PdF:ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2 - Informace o předmětu
ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (pomocník), Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Alžběta Málková (pomocník), Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_IVZ2/OS01: Pá 21. 2. 13:55–15:35 učebna 2, Pá 14. 3. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 18. 4. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 25. 4. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 2. 5. 13:55–15:35 učebna 2, Pá 16. 5. 13:55–15:35 učebna 2, N. Čeplová, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková
ZS1BK_IVZ2/OS02: Pá 14. 3. 9:20–11:00 učebna 2, Pá 28. 3. 13:55–15:35 učebna 2, Pá 11. 4. 13:55–15:35 učebna 2, Pá 25. 4. 9:20–11:00 učebna 2, Pá 2. 5. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 16. 5. 15:45–17:25 učebna 2, N. Čeplová, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková - Předpoklady
- ZS1BK_IVZ1 Integrovaný vědní základ I
ZS1BK_IVZ1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi; - Osnova
- Vliv Slunce na život na Zemi
- Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
- Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
- Sledování počasí
- Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
- Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
- Biogeografické pásy, vegetační stupně
- Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
- Vlastnosti živých organismů
- Organické látky – složení živých organismů
- Fotosyntéza a dýchání
- Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
- Přeměna látek, trávení
- Genetika a rozmnožování
- Třídění organismů
- Růst a vývoj organismů
- Adaptace organismů na životní prostředí
- Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
- Význam biodiverzity
- Literatura
- doporučená literatura
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s. ISBN 9788071822134. info
- neurčeno
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- Výukové metody
- přednášky e-learningové a praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Seminární práce, písemný test, podmínkou úspěšného splnění předmětu je dosažení minimálně 70% úspěšnosti v testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2013 ukončení z, od jara 2014 ukončení k
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/ZS1BK_IVZ2