OP3BK_CIRE Čínské reálie

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 7. 3. 19:25–20:10 učebna 11, So 21. 3. 18:30–20:10 učebna 11, So 28. 3. 19:25–20:10 učebna 11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K hlavním cílům předmětu bude patřit: - přispívat k rozvíjení multikulturní výchovy - doplňovat poznatky k co nejvíce předmětům studovaných oborů s ohledem na doposud neznámou problematiku Číny v příslušných ohledech - seznámení s důležitými databázemi, centry a institucemi ke studiu dané problematiky (CERNET, Konfuciova akademie FF UP Olomouc, Česko - čínská společnost a její časopis Fénix atd.) - být informačním zdrojem pro autory bakalářských a dalších odborných prací zaměřených na edukaci v daném regionu - prohloubit znalosti o kultuře, společnosti a jazyku, ekonomice, morální filozofii, úctě ke vzdělanosti a dalších aspektech daného regionu.
Osnova
  • Tento předmět vznikl v rámci řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • 1. Úvod do sociokulturní a pedagogické antropologie Číny, zdroje, metodologické otázky,návaznosti na studované obory 2. Historie, společnost, filozofie, náboženství 3. Čínský jazyk a jeho lingvistické zvláštnosti 4. Kultura, umění, nový mediální průmysl 5. Pedagogika a čínské školství, odborné vzdělávání 6. Multietnické složení obyvatelstva a interkulturní výchova 7. Geografie a dopravní spojení 8. Čína v období otevřenosti a globalizace 9. Ekonomika a finance, obchod a služby v soudobé Číně 10. Vědeckotechnický rozvoj vstříc 21. století 11. Příroda a ekologie 12. Expertní činnost a diplomacie na poli spolupráce obou zemí 13. Spolupráce mezi Čínou a zeměmi EU ve školství i v jiných oblastech, program Erasmus Mundus apod. 14. Doplňující témata.
Literatura
    povinná literatura
  • CHENG, A. Dějiny čínského myšlení (2006).
  • MALINA,J. Čína z antropologické perspektivy.Brno: Nadace Universitas, 2005.
  • OURODA, Karel. Čínské reálie. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 83 s. ISBN 978-80-210-6468-3. info
    doporučená literatura
  • Kleine Weltgeschichte der Philosophie (Orig.) : Malé dějiny filozofie [Störig, 1992] : Malé dějiny filozofie [Störig, 1993] : Malé dějiny filozofie [Störig, 2000]. info
  • ŠVARNÝ,O. Úvod do hovorové čínštiny (1967).
  • CIMICKÝ ,J. Nefritový drak. Praha: Baronet, 2000.
  • GUA Qijia. A History of Chinese Educational Thought.. Beijing: Foreign Language Press, 2009.
  • Atlas of China. Beijing: Sinomaps Press, 2009.
  • INTRODUCE CHINA IN ENGLISH. Charming Cities. Beijing : STDPH, 2009.
  • Minzu University of China (Ústřední univerzita národnostních menšin, http://eng.muc.edu.cn)
  • XU Xiao-zhou – XUE Shan. Prof. Wang Cheng-xu´s Theory and Practice in Comparative Education. Comparative Education Review. 2010, 9. Vol. 32.
  • POSPÍŠILOVÁ, Soňa. Čínské znaky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 187 s. ISBN 9788025122600. info
  • SEREGHYOVÁ, Jana. Vybrané institucionální a strukturální aspekty otevírání čínské ekonomiky. Vyd. 1. Praha: Professional Publishing, 2003, 72 s. ISBN 80-86419-44-4. info
  • FAIRBANK, John F. Dějiny Číny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1998, 656 s. ISBN 9788074220074. info
  • BÖTTGER, Walter. Kultur im alten China. 2. Aufl. Leipzig: Urania-Verlag, 1979, 248 stran. info
    neurčeno
  • GU Ming-yuan, An Academic Model with Erudition and Diligence – Celebrating the 100th Birthday of Mr. WANG Cheng-xu. Comparative Education Review. 2010, 9. Vol. 32.
  • OURODA, Karel. Doktorka BI Shu-min při své přednášce v sále knižního hypermarketu na třídě Xidan. 1. vyd. FF MU, 2015. Elf. info
  • OURODA, Karel. Hongkongská obchodní rada (HKTDC), veletrh AMPER a obchodování s Čínou. 1. vyd. Beijing: CRI, Beijing, 2014, 10 s. URL info
  • OURODA, Karel. Muzeum terakotových postav a koní z období dynastie Qin. In Univerzita 3. věku. 2014. info
  • OURODA, Karel. Oáza Dunhuang. 1. vyd. Beijing: CRI, Beijing, 2014. Ze života společnosti. URL info
  • OURODA, Karel. Studium v Číně. Výstava čínských univerzit. 2. vyd. FF MU: PdF MU, 2014. Elf. info
  • OURODA, Karel a Josef SVOBODA. Přednáška: Chvilky s čínskou hudbou: Dětské písně. 1. vyd. Brno: Rádio Proglas, 2012. URL info
  • OURODA, Karel. 7. mezinárodní edukační výstava v Beijingu - 3. část. 2. vyd. Beijing: CRI Beijing, 2011. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 633 s. ISBN 8023880047. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998, 636 s. ISBN 8023822144. info
Výukové metody
Přednáška, beseda se zahraničním expertem, návštěva kulturní akce, exkurze na veletrh apod.
Metody hodnocení
Projekt Závěrečný test. Předmět bude ukončený zápočtem, který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi.
Informace učitele
Ke studiu tohoto předmětu jsou nabízeny: Výukové texty. powerpointová prezentace a celá řada multimediálních učebních pomůcek, to vše vytvořené v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování". - Výuka bude probíhat zábavnou formou, co možná nejpestřeji a s využitím metody „škola hrou,“ při níž mohou studující zvládnout řadu důležitých informací - studium rozdělené do 10 témat bude přiměřené účastníkům, při možnosti lehce si zapamatovat mnoho nových a důležitých informací - výuka bude doplněna filmy o čínské kultuře, památkách, významných pedagogických osobnostech (např. o Konfuciovi), dále také o videozáběry pořizované školní kamerou z cestování po Číně, z pedagogických aktivit, oslav čínských svátků apod. - průřezové představení rozličných žánrů čínské hudby - podle možnosti bude zařazena také konkrétní ukázka čínské gastronomie - připravují se besedy s odborníky na ekonomiku Číny, čínské společenské vědy, odborníkem na zdravotní čínská cvičení apod. a pro zájemce také krátká cesta do Číny v rámci připravovaného projektu mobilit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/OP3BK_CIRE