SPSPC_ZSP8 Základy speciální pedagogiky 8 více vad

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 14. 3. 7:30–14:40 Dětské centrum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je osvojit si základní terminologii a získat informace o problematice více vad, definice, klasifikace, možnosti vzdělávání a podpory. Na konci kurzu budou studenti schopni porozumět a v praxi využít vědomosti o vzdělávání a podpoře žáků s těžkým postižením.
Osnova
  • základní terminologie o problematice více vad
  • definice, klasifikace těžkého postižení
  • specifika vzdělávání žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (legislativa, školy, vzdělávací programy)
  • možnosti podpory jedinců s těžkým postižením a jejich rodin (legislativa, poskytovatelé, specifika práce)
  • mozková obrna
  • komunikace u osob s těžkým postižením
  • koncept Bazální stimulace
  • snoezelen
  • canisterapie, hipoterapie
Literatura
    povinná literatura
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a KOL. Bazální stimulace aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3. info
    doporučená literatura
  • HANÁK, Petr a kol. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno, 2011. ISBN 978-80-254-0022-8.
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • PROCHÁZKOVÁ, L. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, V. a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno, 2003, s. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
Výukové metody
seminář, videa, diskuse
Metody hodnocení
písemný test (24 otázek), ústní kolokvium
Informace učitele
Další literatura bude doporučena vyučujícím v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016.