UPVK_0020 Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 28. 2. 15:45–18:20 učebna 30, So 21. 3. 7:30–10:05 učebna 30, So 11. 4. 17:35–20:10 učebna 30, So 25. 4. 13:55–14:40 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět "Psychologie duševního vývoje" seznamuje se základními principy a zákonitostmi psychického vývoje, se základními charakteristikami jednotlivých fází lidského vývoje a především s věkovými zvláštnostmi dětí a dospívajících. Zabývá se různými aspekty vývoje počínaje vývojem tělesným a motorickým,přes vývoj kongnitivní, emoční, morální, volní, vývoj sociální a vývoj vztahů až po vývoj osobnosti, sebepojetí a identity. Věnuje se i otázkám výchovy, vztahů mezi generacemi a adekvátního chápání dětí a dospívajících v jednotlivých ontogenetických etapách. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět jednotlivým stádiím lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost; aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí; využít informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín, vztah k dalším vědám o člověku. Pojetí a hlavní činitelé vývoje. 2. Vývojová změna, kritická a senzitivní období, periodizace lidské ontogeneze, vývojové úkoly a krize (Erikson). 3. Raný vývoj:charakteristika duševního vývoje dítěte v prenatálním období, novorozence, kojence a batolete. 4. Psychologické koncepce se vztahem k ranému vývoji: teorie raného citového přilnutí (attachment – Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček).. 5. Předškolní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Hra, kresba, školní zralost. 6. Mladší a střední školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. 7. Koncepce psychického vývoje a jeho aspektů se zřetelem k vývoji od dětství k dospívání: kognitivní vývoj (Piaget), morální vývoj (Kohlberg). 8. Dospívání – adolescence. Charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcía). 9. Dospělost – sociální kritéria, aspekty identity dospělého.Koncepce „vynořující se dospělosti“ („emerging adulthood“ – Arnett). 10. Aspekty psychického vývoje od raného dětství k dospělosti: vývoj emoční, kognitivní, vývoj motivace a volních vlastností, socializace a vývoj vztahů, vývojový aspekt sebepojetí a identity. 11. Poruchy psychického vývoje. 12. Typické problémy v jednotlivých stádiích vývoje.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zkouškový test (65 %) , popř. ústní zkouška
Informace učitele
http://www.cackon.net/docent
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.