VVM_VPx2 Učitelská praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gumulec (cvičící)
Mgr. Kateřina Málek (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student již absolvoval učitelskou praxi v instituci zabývající se výukou výtvarné výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Učitelská praxe studentovi umožní hlubší pochopení fungování základních a středních škol v rámci výuky výtvarné výchovy. Zkušenosti, které student získá absolvováním předmětu, budou užitečné pro jeho vlastní praxi. Student pod vedením supervizora připraví, zrealizuje a zhodnotí výstup ve vyučovací jednotce. Dalšími cíli předmětu jsou: • rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, • propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • individuální plánování a realizace výuky výtvarné výchovy • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • • výtvarné činnosti vykonávané v rámci výtvarné výchovy na základních školách, základních uměleckých a středních školách ( popř. středních odborných školách) • vedení pedagogického deníku formou powerpointové prezentace • náslechy (10 hodin), vlastní výuka (10 hodin) Výuka probíhá po dobu celého semestru, vždy dva dny v týdnu.
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1995, 87 s. ISBN 808580848X. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
Výukové metody
hospitace, individuální reflexe
Metody hodnocení
• pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odprezentování pedagogického deníku formou powerpointové prezentace • reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/kvv/cz/praxe/vyukova-praxe
Udělení zápočtu je podmíněno řádným zápisem do předmětu v IS a řádným přihlášením ke konkrétní škole v IS. Praxe je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž alespoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1, 2, 3) je třeba absolvovat ve škole v Brně. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017.