Vs3BP_ZTVV Základy teorie výtvarné výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 2 seminář. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Vs3BP_ZTVV/01: Čt 10:15–11:55 ateliér 18A, H. Stehlíková Babyrádová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu: - seznámit se se základními pojmy výtvarné pedagogiky - získat základní znalosti o psychologických kořenech dětského výtvarného projevu - seznámit se s hlavními směry v současné výtvarné pedagogice - získat přehled o osobnostech teorie výtvarné výchovy
Osnova
  • Program – tematické celky: 1. Profil současné výtvarné pedagogiky 2. Výtvarná výchova v teorii a praxi, cíle, metody, obsah. 3. Ontologické a fylogenetické aspekty výtvarného projevu dětí a studentů 4. Fenomenologické pojetí výtvarného projevu 5. Výtvarná výchova a pedagogika iniciace 6. Interdisciplinární aspekty výtvarné výchovy 7. Média a funkce výtvarného projevu 8. Role výtvarného projevu v integrativní estetické výchově
Literatura
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Poslání výtvarné výchovy v čase intermediálního přenosu znaku. 1. vyd. Ústí n. Labem: Univerzita J.E. Purkyně, Ústí n. Labem, 2002, 15 s. Ergo č.1. ISBN 1212-8317. info
  • ROESELOVÁ, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, 217 s. ISBN 80-902267-3-6. info
  • ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Photo by Robert Ježdík. Praha: Sarah, 1997, 219 s. ISBN 80-902267-2-8. info
Výukové metody
teoretická příprava, přednášky, skupinová diskuze
Metody hodnocení
domácí práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.