UPVK_0055 Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 27. 2. 10:15–12:50 učebna 35, So 5. 3. 15:45–17:25 učebna 30, So 19. 3. 13:00–15:35 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- aplikovat teoretické základy pedagogické diagnostiky a elementární praktické diagnostické dovednosti v praxi;
- na základě nabytých znalostí porozumět a vysvětlit hlavní pojmy z pedagogické diagnostiky;
- provést základní diagnostiku ve výuce;
- použít získané poznatky ve výuce odborných předmětů;
- vytvořit kvalitní didaktický test;
Osnova
  • - Pedagogická diagnostika jako proces (Základní pojmy, typy, úkoly a cíle diagnostiky, zásady a etapy diagnostického procesu, problémy diagnostické práce, diagnostické kompetence.) - Diagnostické metody a techniky (Pozorování, rozhovor, dotazník, test, zkouška, anamnéza, studium pedagogické dokumentace, speciální diagnostické metody.) - Konkrétní pedagogická diagnostika (Diagnostika školní zdatnosti, tvorba a využití nestandardizovaného didaktického testu, diagnostika odborné způsobilosti, psychické způsobilosti, speciálních dovedností, profesní orientace, školní třídy, rodinného prostředí, autodiagnostika učitele.)
Literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
Výukové metody
Přednáška, instruktáž pro práci s diagnostickými testy, samostatná práce s odbornou literaturou.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Požadavky ke kolokviu: ověření základních znalostí testem a ověření praktických dovedností vypracováním didaktického testu podle instrukcí zadaných vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.