PdF:SVV3S_ZSP3 Zákl. spec. ped. 3 oftalmo - Informace o předmětu
SVV3S_ZSP3 Základy speciální pedagogiky 3 oftalmopedie
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SVV3S_ZSP3/01: Čt 13:55–14:40 učebna 53, P. Röderová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem je zprostředkovat základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: Předmět oboru. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých zrakových vad, osoby se slabozrakostí, těžce slabým zrakem a nevidomostí, osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, osoby hluchoslepé. Systém vzdělávání, poradenství a sociální služby pro osoby se zrakovým postižením. Speciální pomůcky, zraková stimulace, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodicí psi.
- Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Anatomie zrakového orgánu. 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí. 4. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad. 5. Pomůcky pro slabozraké a nevidomé. 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 7. Osobnost člověka se zrakovým postižením. (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 8. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Edukace žáků s postižením zraku. Braillovo písmo. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 10. Kombinovaná postižení. 11. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina 12. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení. Hlavní chyby.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- doporučená literatura
- HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 162 s. ISBN 9788070135303. info
- HYCL, Josef a Lucie VALEŠOVÁ. Atlas oftalmologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2003, 151 s. ISBN 8072543822. info
- neurčeno
- ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
- JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8
- VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001
- KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
- KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
- VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
- SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. V Brně: Technické muzeum, 2006, 455 s. ISBN 8086413306. info
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
- SMÝKAL, Josef. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, 1994, 112 s. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, praktická ukázka, video
- Metody hodnocení
- úspěšné zvládnutí závěrečné zkoušky, seminární práce, účast min. 70%,
- Informace učitele
- Na začátku semestru vyučující upřesní informace o předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SVV3S_ZSP3