ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BP_IVZ3 Integrovaný vědní základ 3 && NOW( ZS1BP_PIV4 Praktikum VPS4 )
ZS1BP_IVZ1, ZS1BP_IVZ2, ZS1BP_IVZ3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený pohled na historicko-geografické aspekty současné společnosti, včetně histrického kontextu vývoje českých zemí s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty.


Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
  • rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
  • popsat a charekterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
  • vysvětlit a plikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
  • v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
  • Osnova
    • Region a regionální geografie
    • Územní vývoj českého státu
    • Lidská populace, chápání mikroregionu, vztah regionu a celostátních dějin
    • Kultura, kulturní regionalistika
    • Ekonomické aktivity
    • Administrativní členění České republiky
    • Volby a volební systém v ČR
    • Demografie - Český statistický úřad
    • Brno v proměnách 19. a 20. století
    Literatura
      povinná literatura
    • ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
      doporučená literatura
    • ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
    • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
    • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
      neurčeno
    • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001, 104 s. ISBN 8071687588. info
    Výukové metody
    přednáška, sběr materiálů pro portfolio
    Metody hodnocení
    pravidelná výuka každý týden (e-learning), písemná zkouška (min. úspěšnost 70%)
    Informace učitele
    Předmět bude zakončen písemnou zkouškou zahrnující pouze problematiku předmětu IVZ4.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2014 zakončení zk (3 kr.), od jara 2015 zakončení k (2 kr.)
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.