SPp022 Education of Individuals with Visual Disabilities

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp022/01: Čt 13:00–14:40 učebna 42, M. Vrubel
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy a systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení osob s postižením zraku, Braillovo písmo a přístup k informacím, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas u zrakově postižených, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
Výstupy z učení
Student se orientuje v základní terminologii oboru oftalmopedie
Osnova
  • Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
  • Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí z pohledu speciálního pedagoga.
  • Raná péče, její formy a služby.
  • Dítě s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • Dítě s těžkým zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky, didaktická doporučení, podpůrná opatření.
  • Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání osob se zrakovým postižením.
  • Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
  • Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • Poradenství a intervence: poskytovatelé sociálních služeb, nabízené služby a poradenství.
  • Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
  • Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
  • Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
  • Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením. Autonomie.
  • Volný čas nevidomých a slabozrakých. Kvalita života.
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ a Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 s. ISBN 978-80-210-8456-8. info
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ a Martin VRUBEL. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Petr Kovařík. 1st Edition. Brno: Masaryk University, 2014, 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. info
  • The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
Výukové metody
teoretická příprava, video, diskuse
Metody hodnocení
Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (70% správnost odpovědí), seminární práce, účast min. 70%.
Informace učitele
All the information will be distributed at the beginning of the semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.