SZ6010 Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Schulzová (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6010/Erasmus: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Bradová
SZ6010/01: každé liché pondělí 13:00–14:40 učebna 41, J. Bradová
SZ6010/02: každé liché pondělí 14:50–16:30 učebna 41, J. Bradová
SZ6010/03: každé liché pondělí 16:40–18:20 učebna 41, J. Bradová
SZ6010/04: každé liché pondělí 13:00–14:40 učebna 42, E. Trnová
SZ6010/05: každé liché pondělí 14:50–16:30 učebna 42, E. Trnová
SZ6010/06: každou lichou středu 12:05–13:45 učebna 41, J. Kratochvílová
SZ6010/07: každou lichou středu 15:45–17:25 učebna 41, H. Schulzová
SZ6010/08: každou lichou středu 17:35–19:15 učebna 41, H. Schulzová
SZ6010/09: každou lichou středu 15:45–17:25 učebna 42, J. Obrovská
SZ6010/11: každé sudé pondělí 13:00–14:40 učebna 41, J. Bradová
SZ6010/12: každé sudé pondělí 14:50–16:30 učebna 41, J. Bradová
SZ6010/14: každé sudé pondělí 13:00–14:40 učebna 42, E. Trnová
SZ6010/15: každé sudé pondělí 14:50–16:30 učebna 42, E. Trnová
SZ6010/16: každé sudé pondělí 18:30–20:10 učebna 41, B. Vaculík Pravdová
SZ6010/17: každou sudou středu 15:45–17:25 učebna 41, J. Boumová
SZ6010/18: každou sudou středu 17:35–19:15 učebna 41, J. Boumová
SZ6010/19: každou sudou středu 15:45–17:25 učebna 42, J. Obrovská
SZ6010/20: každou sudou středu 17:35–19:15 učebna 42, J. Obrovská
Předpoklady
!NOWANY( SZ6610 Basis of Educational-psychology Diagnostics )
Předmět navazuje na předmět výzkum v pedagogické praxi, předpokládá jeho absolvování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oboru pedagogické diagnostiky a získat zkušenosti s jejich aplikací v praxi při konkrétní diagnostické činnosti. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka. Cílem je studenty učit:
• používat základní diagnostické metody, zejména pozorování, rozhovor a obsahovou analýzu prací žáků) a techniky v praxi a získávat tak data dostupná ve škole pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence based instruction);
• na základě dat pak rozhodovat o diferenciaci a individualizaci ve výuce, podpoře specialistou, evaluaci efektivity vlastní praxe;
• komunikovat výsledky kolegům, žákům, rodičům a specialistům.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu student:
• aplikuje základní pojmy pedagogické diagnostiky při popisu vlastní diagnostické činnosti v praxi a postupuje dle fází diagnostické činnosti;
• formuluje cíl diagnostické činnosti a vůči němu zvolí vhodnou metodu a vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• užívá v praxi při diagnostické činnosti metodu pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy prací žáka
• reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi a svoje znalosti z oboru pedagogické diagnostiky;
• vytvoří jednoduchý plán pedagogické podpory (PLPP) podle platných legislativních požadavků;
• zná základní legislativu související s diagnostickou rolí asistenta pedagoga ve výchovně vzdělávacím procesu.
Osnova
  • Seminář č. 1
  • Základní pojmy pedagogické diagnostiky: diagnostika, typy diagnostiky, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole. Využití pedagogické diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Diagnostická role pedagogického pracovníka a spolupráce se školním poradenským zařízením. Historie pedagogické diagnostiky. Požadavky na ukončení předmětu.
  • Seminář č. 2
  • Diagnostický postup (diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, sběr dat, vyhodnocení a interpretace, diagnostická opatření, komunikace diagnózy a diagnostická prognóza). Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Systém poradenství ve školství. Platná legislativa: školský zákon a vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření a plán pedagogické podpory.
  • Seminář č. 3
  • Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování a jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování. Příklady pozorovacích systémů ze zahraničí a jejich adaptace na české podmínky (např. Flandersův systém komunikace).
  • Seminář č. 4
  • Diagnostický rozhovor: typy, způsoby vedení rozhovoru, kontextuální rámec (podmínky, způsob záznamu). Vedení rozhovoru s rodiči, žáky. Otázky diagnostického rozhovoru. Anamnéza: typy a jejich využití ve školní praxi.
  • Dynamická diagnostika: její východiska, metody a využití ve školním prostředí.
  • Seminář č. 5
  • Portfolio jako diagnostický nástroj. Zkušenosti s portfoliem v zahraničí. Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, film, obraz, malba, texty), orientované na jednání (přednáška, rolová hra, výstava, promítání, modely). Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod. Projektivní techniky.
  • Seminář č. 6
  • Sebereflexe diagnostické činnosti realizované v praxi a peer-assessment diagnostické činnosti spolužáka. Autonomní hodnocení testu.
Literatura
    povinná literatura
  • Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca.
  • AERA, APA, NCME. (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA).
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
    doporučená literatura
  • Vališová, A., & Kasíková, H., et al. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • Kubiszyn, T., & Borich, G. D. (2015). Educational testing and measurement: Classroom application and practice. Hoboken: John Wiley & Sons.
  • Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
  • Kasáčová, B., Cabanová, M. et al. (2013). Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belianum.
  • Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika – měření v psychologii. Praha: Portál.
  • Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB.
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 8085467062. info
    neurčeno
  • MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení : jak učit žáky myslet a učit se. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 116 s. ISBN 9788073675851. info
Výukové metody
Seminář, dvouhodinový blok; střídání frontální, skupinové práce; samostatná práce – portfoliový úkol; diskuse.
Metody hodnocení
1) písemné zpracování portfoliového úkolu se sebehodnocením: diagnostická činnost žáka/klienta v praxi s pedagogickým plánem podory (PLPP) pro vybraného žáka/klienta;
2) Peer-assessment portfoliového úkolu;
4) Formativní znalostní test.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.