ZS1BK_PEV Praktikum ekologické výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 3. 13:00–16:45 Lipka-pracoviště Rozmarýnek, Pá 6. 4. 13:00–16:45 Lipka-Lipová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přispět k osvojení základů environmentálního myšlení studentů, umožnit jim dotváření a rozvíjení jejich vlastních kompetentních postojů k péči o životní prostředí, a prohloubit jejich povědomí o smyslu a možnostech environmentálního vzdělávání s důrazem na jeho axiologické aspekty i podporu osobnostního rozvoje studentů. Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni vysvětlit principy základních ekosystémových služeb i smysl environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
Osnova
  • Základní ekologické a environmentální pojmy a souvislosti v didaktickém pojetí pro základní školu, význam ekosystémových služeb a péče o jejich zachování, vybrané regionální a globální problémy životního prostředí, alternativy životního způsobu směřujícího k udržitelnému rozvoji, možnosti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na základních školách v příkladech a ukázkách z oblasti tzv. domácí ekologie, náměty pro osobnostní rozvoj v oblasti environmentálního vzdělávání, žákovské kompetence osvojitelné prostřednictvím environmentální výchovy.
Literatura
  • MÁCHAL, Aleš, NOVÁČKOVÁ, Helena, SOBOTOVÁ, Lenka. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 282 s. ISBN 978-80-87604-01-4.
  • NÁTR, Lubomír. Příroda, nebo člověk? : služby ekosystémů. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 349 s. ISBN 9788024618883. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
Výukové metody
praktická cvičení, diskuse
Metody hodnocení
Stoprocentní aktivní účast ve všech třech blocích Příprava a prezentace seminárního výstupu Úspěšné absolvování závěrečného testu (80 %) Zápočet
Navazující předměty
Informace učitele
1.100% účast a aktivní zapojení v obou blocích na Lipce. Předložení práce (o rozsahu 1-2 stran A4) shrnující vlastní názor na skutečnosti uvedené ve zvolené odborné stati a na možnosti využití zjištěných informací pro osobnostní rozvoj i ve výuce na základní škole; V práci ze Školní pedagogiky 2 (Kurikulární rozpracování tématického celku) uvést možnosti výchovného působení v oblasti EV.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.