FC8005 Jak pracuje věda

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8005/Kombi01: So 23. 3. 8:00–9:50 učebna 3, So 27. 4. 15:00–16:50 učebna 3, J. Svobodová
FC8005/Prez01: Út 13:00–13:50 učebna 1, J. Svobodová
Předpoklady
Zájem o obecné otázky vědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
porozumět tomu, co představuje dnešní věda;
seznámit se s vývojovými fázemi vědeckého nazírání na problém;
ukázat povahu vědy, její odlišnost od ostatních způsobů poznávání;
představit základní metody vědeckého bádání;
uvědomit si obecný základ a souvislosti vědeckých teorií s fyzikálním pohledem na svět.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování studenti dokážou:
- vysvětlit jaké problémy věda popisuje a snaží se vysvětlit
- vyhodnotit soupeřící teorie o vědecké metodě a metafyziky vědy
- porozumět argumentům sporných názorů ve filozofii vědy
- nabýt otevřené mysli, být ochoten zvažovat nové skutečnosti;
- snažit se hledat a logicky uspořádávat vztahy mezi příčinami a následky v konkrétních úlohách;
- využívat vědomosti v souladu s odpovědností vědce a etickými principy.
- posoudit a akceptovat význam vědeckých metod
- identifikovat filozofické otázky vědy
Osnova
  • 1 Úvod - preference přihlášených studentů. Jak vznikal vědecký prístup ke zkoumání světa?
  • 2 Věda a její vztah k jiným lidským činnostem
  • 3 Antropický princip
  • 4 Rozdělení a jednota věd(y) Co tvoří jednotu vědy?
  • 5 Tázání ve vědě. Proč? a Jak? Co je? a Co má být?
  • 6 Nástroje vědeckého pokroku
  • 7 Argumentace a vědecká diskuse
  • 8 Paradoxy, poznání a logika
  • 9 Charakter vědecké práce
  • 10 Modely a modelování. Simulace
  • 11 Etika vědy.Publikace a scientometrie. Jak hodnotit vědeckou práci?
  • 12 Kritické myšlení. Přírodovědná gramotnost.
Literatura
    doporučená literatura
  • HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 214 s. ISBN 8020007172. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 9788073673819. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • ŠPELDA, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vydání první. Praha: Filosofia, 2009, 343 stran. ISBN 9788070073100. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
    neurčeno
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
Výukové metody
výuka je založena na krátké prezentaci, mimo jiné i zvaných odborníků a diskuzi k jejich výkladu.
Metody hodnocení
Hodnocení studenta bude založeno na krátké rozpravě k vybranému tématu.
Kolokvium může být rovněž realizováno rozpravou nad samostatnou písemně zpracovanou prací studenta k zadanému tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.