PdF:FC8005 Jak pracuje věda - Informace o předmětu
FC8005 Jak pracuje věda
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Zájem o obecné otázky vědy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- porozumět tomu, co představuje dnešní věda;
seznámit se s vývojovými fázemi vědeckého nazírání na problém;
ukázat povahu vědy, její odlišnost od ostatních způsobů poznávání;
představit základní metody vědeckého bádání;
uvědomit si obecný základ a souvislosti vědeckých teorií s fyzikálním pohledem na svět. - Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování studenti dokážou:
- vysvětlit jaké problémy věda popisuje a snaží se vysvětlit
- vyhodnotit soupeřící teorie o vědecké metodě a metafyziky vědy
- porozumět argumentům sporných názorů ve filozofii vědy
- nabýt otevřené mysli, být ochoten zvažovat nové skutečnosti;
- snažit se hledat a logicky uspořádávat vztahy mezi příčinami a následky v konkrétních úlohách;
- využívat vědomosti v souladu s odpovědností vědce a etickými principy.
- posoudit a akceptovat význam vědeckých metod
- identifikovat filozofické otázky vědy - Osnova
- 1 Úvod - preference přihlášených studentů. Jak vznikal vědecký prístup ke zkoumání světa?
- 2 Věda a její vztah k jiným lidským činnostem
- 3 Antropický princip
- 4 Rozdělení a jednota věd(y) Co tvoří jednotu vědy?
- 5 Tázání ve vědě. Proč? a Jak? Co je? a Co má být?
- 6 Nástroje vědeckého pokroku
- 7 Argumentace a vědecká diskuse
- 8 Paradoxy, poznání a logika
- 9 Charakter vědecké práce
- 10 Modely a modelování. Simulace
- 11 Etika vědy.Publikace a scientometrie. Jak hodnotit vědeckou práci?
- 12 Kritické myšlení. Přírodovědná gramotnost.
- Literatura
- povinná literatura
- NOVOTNÝ, Jan a Jindřiška SVOBODOVÁ. Jak pracuje věda V.2. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 112 s. TeePee. ISBN 978-80-210-6942-8. info
- doporučená literatura
- HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 214 s. ISBN 8020007172. info
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
- Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
- ŠPELDA, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vydání první. Praha: Filosofia, 2009, 343 stran. ISBN 9788070073100. info
- FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
- neurčeno
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- Výukové metody
- Výuka je založena na krátké prezentaci, mimo jiné i zvaných odborníků a diskuzi k jejich výkladu. Lekce jsou zaznamenávány a k dispozici pro hybridní, případně distanční výuku.
- Metody hodnocení
- Hodnocení studenta bude založeno na krátké rozpravě k vybranému tématu.
Kolokvium může být rovněž realizováno rozpravou nad samostatnou písemně zpracovanou prací studenta k zadanému tématu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC8005