FC8005 Jak pracuje věda

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Zájem o obecné otázky vědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
porozumět tomu, co představuje dnešní věda;
seznámit se s vývojovými fázemi vědeckého nazírání na problém;
ukázat povahu vědy, její odlišnost od ostatních způsobů poznávání;
představit základní metody vědeckého bádání;
uvědomit si obecný základ a souvislosti vědeckých teorií s fyzikálním pohledem na svět.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování studenti dokážou:
- vysvětlit jaké problémy věda popisuje a snaží se vysvětlit
- vyhodnotit soupeřící teorie o vědecké metodě a metafyziky vědy
- porozumět argumentům sporných názorů ve filozofii vědy
- nabýt otevřené mysli, být ochoten zvažovat nové skutečnosti;
- snažit se hledat a logicky uspořádávat vztahy mezi příčinami a následky v konkrétních úlohách;
- využívat vědomosti v souladu s odpovědností vědce a etickými principy.
- posoudit a akceptovat význam vědeckých metod
- identifikovat filozofické otázky vědy
Osnova
  • 1 Úvod - preference přihlášených studentů. Jak vznikal vědecký prístup ke zkoumání světa?
  • 2 Věda a její vztah k jiným lidským činnostem
  • 3 Antropický princip
  • 4 Rozdělení a jednota věd(y) Co tvoří jednotu vědy?
  • 5 Tázání ve vědě. Proč? a Jak? Co je? a Co má být?
  • 6 Nástroje vědeckého pokroku
  • 7 Argumentace a vědecká diskuse
  • 8 Paradoxy, poznání a logika
  • 9 Charakter vědecké práce
  • 10 Modely a modelování. Simulace
  • 11 Etika vědy.Publikace a scientometrie. Jak hodnotit vědeckou práci?
  • 12 Kritické myšlení. Přírodovědná gramotnost.
Literatura
    doporučená literatura
  • HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 214 s. ISBN 8020007172. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • ŠPELDA, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vydání první. Praha: Filosofia, 2009, 343 stran. ISBN 9788070073100. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
    neurčeno
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
Výukové metody
Výuka je založena na krátké prezentaci, mimo jiné i zvaných odborníků a diskuzi k jejich výkladu. Lekce jsou zaznamenávány a k dispozici pro hybridní, případně distanční výuku.
Metody hodnocení
Hodnocení studenta bude založeno na krátké rozpravě k vybranému tématu.
Kolokvium může být rovněž realizováno rozpravou nad samostatnou písemně zpracovanou prací studenta k zadanému tématu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.