IHIk01 Integrovaný přírodovědný a společenskovědní základ 4 - se zaměřením na národní dějiny

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
12 konzultací. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (80,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (20,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHIk01/Kombi01: Pá 22. 2. 17:00–18:50 učebna 6, Pá 1. 3. 18:00–19:50 učebna 6, Pá 8. 3. 18:00–19:50 učebna 5, Pá 15. 3. 10:00–11:50 učebna 7, Pá 5. 4. 18:00–19:50 učebna 5, Pá 10. 5. 18:00–19:50 učebna 5, T. Češková, M. Jireček
Předpoklady
IFCp01, IBIp01,IGEp01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům historicko-geografické aspekty současné společnosti s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.

Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený pohled na historicko-geografické aspekty současné společnosti, včetně histrického kontextu vývoje českých zemí s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty.


Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
  • vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku vybrané pojmy a společenské změny, které se odehrály na území českého státu
  • rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
  • popsat a charakterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
  • vysvětlit a aplikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
  • v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
  • využívat místní tradice, historické památky, události a osobnosti ve výuce založené na regionálním principu a rozvíjet u žáků vztah k místu bydliště
  • Výstupy z učení
    Student si osvojí základní znalosti z národních a regionálních dějin a základní poznatky z občanskovědní oblasti.
    Student dokáže charakterizovat základní rysy historického vývoje našeho národa.
    Student je schopen připravit výuku vlastivědného učiva vlastního regionu.
    Osnova
    • Vybrané mezníky našich národních dějin
    • Významné osobnosti našich národních dějin
    • Územní vývoj našeho státu
    • Region a regionální geografie
    • Administrativní členění České republiky
    • Úvod do regionálních dějin a jejich využití ve výuce (příklad: Brno v proměnách času)
    • Vycházky v terénu – Brno jako modelový příklad
    • Kulturně historická regionalistika – příklad Brna a okolí
    • Správa a volební systém v ČR
    • Demografie
    Literatura
      povinná literatura
    • ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
      doporučená literatura
    • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
    • ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
    • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
    • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001, 104 s. ISBN 8071687588. info
    Výukové metody
    teoretická příprava, praktická cvičení
    Metody hodnocení
    písemný test
    Navazující předměty
    Informace učitele
  • Požadavky k zakončení:
  • 1) Kompletace a představení portfolia Regionální kabinet (dle termínu prezentace) k místu svého bydliště či regionálního působiště.
  • V tomto semestru si studenti do portfolia přidají následující materiály:
  • Archeologické naleziště a nálezy na území regionu
  • Významná data a události na území regionu (v časové ose)
  • Bibliografie regionu (co bylo o regionu napsáno – knihy, články, kroniky apod.)
  • Památky a další historické stavby v regionu
  • Významné osobnosti regionu
  • Historické a současné fotografie vybraných míst a staveb regionu (porovnání včetně popisu) – 5
  • Pověsti z regionu
  • Rozhovor s pamětníkem z regionu (na téma jak se dotkla vybraná významná událost dějin 20. století regionu).
  • Muzea a galerie na území regionu – jejich zaměření a expozice
  • Nutné uvádět zdroje a čerpat také z publikací.
  • 2) Písemná zkouška – 70 % úspěšnost
  • Zápočtový test zaměřený na ověření znalostí a dovedností
  • získaných v průběhu semestru.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2014 zakončení zk (5 kr.), od jara 2015 zakončení k (4 kr.)
    Předmět je vyučován každoročně.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.