PdF:SPDRA_VZSO Physical Handicaps - Informace o předmětu
SPDRA_VZSO Specialisation - Broad Scientific Foundation - Physical Handicaps
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to widen student´s knowledge about intervention in individuals with physical impairment and to acquire special diagnostics and supportive methods of work. Furthermore, to understand the system of provided care from early age till adulthood. To be able to combine knowledge from other fields - education of individuals with mental/visual impairment, speech disorders and medical areas (neurology, physiotherapy, orthopedics, psychiatry, ENT, phoniatrics, ophthalmology).
- Osnova
- Basic syllabus: Development of society attitude to physically impaired individuals. Characterization of individuals with physical impairment. Social dimension of physical impairment. Educational system for individuals with physical impairment, inclusion in the Czech republic. Physical impairment in life phases. Special pedagogical diagnostics in individuals with physical impairment. Therapy in special education care (therapeutic rehabilitation in central motoneuron disorder, ergotherapy, concept of basal stimulation, hippotherapy etc.). Specialized syllabus: Characteristics of youth with chronical illness (epilepsy, alergy, asthma) and their influence on education of children and youth, their profession and quality of life. Cerebral palsy, etiology, characteristics, forms. Cerebral palsy as combined disability, characteristics (motion impairment with associated mental disability, epilepsy, sensory impairment, communication abilities). Brain injuries from medical and pedagogical point of view. Degenerative muscular disorders, Duchenn progresive muscular dystropyhy.
- Literatura
- povinná literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 139 s. Pedagogická literatura. ISBN 80-210-1953-0. info
- doporučená literatura
- Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. Říčan, P., Krejčířová, D. (1997) Dětská klinická psychologie. Praha: Grada-Avicenum. Říčan, P., Vágnerová, M. (1991) Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum. Šlapal, R. (1996)
- Výukové metody
- Self study, seminar thesis
- Metody hodnocení
- Process of seminar thesis in the lenght of 10 - 15 pages concerning course syllabus topics - one from basic and one from specialized syllabus. The course will be taught in 2 semesters.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím doplněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPDRA_VZSO