SP_SPUR Reedukace specifických poruch učení

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 20. 2. 14:00–15:50 učebna 41, St 6. 3. 14:00–15:50 učebna 41, St 13. 3. 14:00–15:50 učebna 41, St 20. 3. 14:00–15:50 učebna 41, St 3. 4. 14:00–15:50 učebna 41, St 10. 4. 14:00–15:50 učebna 41, St 17. 4. 14:00–15:50 učebna 41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 54 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student získá základní znalosti v oblasti reedukace a intervence k žákům se specifickými poruchami učení. Po absolvování semináře bude student rozumět a umět vysvětlit problematiku reedukace a osvojí si základní metody reedukace u žáků se specifickými poruchami učení
Osnova
  • •Formy vzdělávání žáků se SPU v ČR; organizace reedukační péče v jednotlivých formách. •Obecná charakteristika specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie), funkce důležité pro osvojení čtení, počítání a psaní. •Počáteční čtení a psaní. •Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku a dětí s odkladem nástupu školní docházky. •Metody zaměřeně na reedukaci percepčně-kognitivních funkcí (zrakové/sluchové vnímání). •Metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dyslexie. •Metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dysgrafie. •Metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dysortografie. •Metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dyskalkulie. •Rozvoj osobnosti žáka se SPU.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Approaches to students with learning disorders in inclusive school environment. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 164 s. ISBN 978-80-210-7110-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy :(specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. Edited by Markéta Šálená. 1. vyd. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 s. ISBN 80-86473-23-6. info
Výukové metody
teoretická příprava spojená praktickými ukázkami pomůcek, a aplikaci nových alternativních metod
Metody hodnocení
účast na semináři, vypracování reedukační pomůcky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SP_SPUR