RV2RC_4DR1 Didaktika výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
konzultace. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko - psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia - definuje specifické problémy vyučování v oborech rodinná výchova a výchova ke zdraví na ZŠ, osvojí si specifické prvky, které se v oborové didaktice výchovy ke zdraví vyskytuje - zařadí rodinnou výchovu a výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV - definuje didaktické dovednosti učitele rodinné výchovy a výchovy ke zdraví - používá aktivizující metody výuky v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví, analyzuje vyučovací jednotku
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: • rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví • dokáže využít získané poznatky k reflektovanému metodickému výstupu • na podkladě didaktické analýzy učiva připraví i zhodnotí vyučovací jednotku • definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole • definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví
Osnova
  • Základní témata: 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu výchova ke zdraví. 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví. 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětu. 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví. 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví. 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví. 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. 9. Učební úlohy ve výchově ke zdraví. 10. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky. 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví. 12. Pozorování a analýza vyučovací hodiny.
Literatura
    povinná literatura
  • http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2812
  • https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • www.rvp.cz
    doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • Vzdělávací program Základní škola : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : praktické činnosti. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 16 s. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a samostatné práce.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu student vypracuje, odevzdá a obhajuje tři podrobné přípravy na vyučovací jednotku na vybrané téma (student si vybírá z celkové databáze témat RVP ZV), přípravy prezentuje a diskutuje s vyučujícím a ostatními studenty. Součástí příprav je definování klíčových kompetencí žáků, zařazení tématu do RVP ZV a vytyčení mezipředmětových vztahů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2021.