BIp004 Neživá příroda 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (přednášející)
RNDr. Václav Vávra, Ph.D. (cvičící), doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 15:00–16:50 učebna 50
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp004/01: Po 9:00–9:50 laboratoř 83, V. Vávra
BIp004/02: Po 8:00–8:50 laboratoř 83, V. Vávra
BIp004/03: Po 15:00–15:50 laboratoř 83, J. Štelcl
BIp004/04: Po 14:00–14:50 laboratoř 83, J. Štelcl
BIp004/05: Po 16:00–16:50 laboratoř 83, J. Štelcl
Předpoklady
bip002 Neživá příroda 1 && NOW ( bip007 Cvičení v terénu - neživá příroda )
Úspěšné absolvování předmětu BIp002 Neživá příroda 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu BIp004 Neživá příroda 2 je poskytnutí základní představy o vzniku a stavbě planety Země, včetně hlavních typů endogenních a exogenních geologických procesů uplatňujících se při jejím utváření. Student současně obdrží základní informace o geologické stavbě České republiky a o geologickém vývoji našeho území od proterozoika až po současnost.
Výstupy z učení
Student bude schopen vysvětlit vznik a stavbu planety Země a základní endogenní a exogenní geologické procesy uplatňující se na jejím utváření. Dokáže interpretovat podstatné rysy geologické stavby České republiky a popsat hlavní etapy jejího geologického vývoje od proterozoika do současnosti. Získané poznatky může ve zjednodušené formě uplatnit ve výukovém procesu na základní škole.
Osnova
  • 1. Úvod do studia geologie, vznik a stavba Země, geofyzikální model vnitřní stavby Země, jádro, plášť a zemská kůra: složení, fyzikální a chemické vlastnosti, charakteristika litosféry, hydrosféry, atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Principy deskové tektoniky, hlavní typy tektonických rozhraní, seizmická činnost, horké skvrny. 3. Endogenní geologické procesy: magmatismus, metamorfismus, diastrofismus. 4. Exogenní geologické procesy: činnost podzemní a povrchové vody, činnost ledu, činnost větru, geologická činnost člověka. 7. Regionální geologie České republiky – Český masiv, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich paleogeografická, klimatologická, geologická a biologická charakteristika, vývoj života na Zemi.
Literatura
    doporučená literatura
  • KACHLÍK, Václav. Základy geologie. Edited by Ivo Chlupáč. 2. vyd. Praha: Karolinum. 342 s. ISBN 8024602121. 2001. info
  • CHLUPÁČ, Ivo, Rostislav BRZOBOHATÝ, Jiří KOVANDA a Zdeněk STRÁNÍK. Geologická minulost České republiky. Praha: Academia Praha. 436 s. Ediční číslo 2483. ISBN 80-200-0914-0. 2002. info
  • KUMPERA, Otakar, Jan FOLDYNA a Vojtech ZORKOVSKÝ. Všeobecná geologie [Kumpera, 1988] a. Vyd. 1. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury. 521 s. 1988. info
  • ZAPLETAL, Jan. Základy geologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 93 s. ISBN 8070678550. 2000. info
    neurčeno
  • ŠAJGALÍK, Ján. Geológia. 1. vyd. Bratislava: Alfa, vydavateľstvo technickej a ekonomickej literatúry. 563 s. 1986. info
  • https://open.bccampus.ca/
  • http://mineralogie.sci.muni.cz/
  • http://pruvodce.geol.cechy.sci.muni.cz/
  • http://pruvodce.geol.morava.sci.muni.cz/
  • GÁBA, Zdeněk. Geologické vycházky Českou republikou. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 493 s. ISBN 80-7184-883-2. 2002. info
Výukové metody
On-line přednáška s prezentací probíraných témat, jejich aktualizací a odkazem na literaturu.
Metody hodnocení
Písemná nebo ústní zkouška podle aktuální epidemiologické situace. Zkušební otázky jsou sestaveny v souladu se sylabem vyučovaného předmětu. Požadavky pro absolvování zkoušky: 1. Účast na cvičeních buď fyzicky v učebně dle rozvrhu, v případě distanční výuky účast a odevzdání příslušných protokolů do odevzdávárny předmětu. Protokoly se odevzdávají průběžně, nejpozději do 10 dnů po proběhnutí výuky. Dodatečné odevzdání protokolů nemusí být umožněno. 2. Praktické poznávání 5 vzorků minerálů a 5 vzorků hornin (součástí je i prokázání základních znalostí o minerálech a horninách), počet potřebných bodů ke splnění je 15 z 25 (požadavek platí pouze v případě uskutečnění kontaktní výuky). 3. Vypracování seminární práce založené na vysvětlení zvoleného pojmu v rozsahu 120-250 slov. Výběr pojmu je možný v ISu, hotová práce se vkládá do odevzdávárny do 31. 3. 2021. 4. Krátká ústní prezentace – vysvětlení pojmu zvoleného v seminární práci pro žáka 9. třídy ZŠ v rámci cvičení v rozsahu max. 2 minut (bude upřesněno dle aktuální epidemiologické situace). 5. Vyplnění jednoho průběžného testu v odpovědníku s úspěšností minimálně 60 %.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.