IPPk08 Školní pedagogika 2 – problémy vyučování a učení

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 3. 16:00–17:50 učebna 1, Pá 12. 3. 16:00–17:50 učebna 32, Pá 9. 4. 12:00–13:50 učebna 32, Pá 16. 4. 14:00–15:50 učebna 36
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPPk08/OS01: Pá 5. 3. 12:00–15:50 Lipka-pracoviště Rozmarýnek, Pá 12. 3. 12:00–15:50 Lipka-Lipová, H. Korvasová
IPPk08/OS02: Pá 12. 3. 12:00–15:50 Lipka-pracoviště Rozmarýnek, Pá 19. 3. 13:00–16:50 Lipka-Lipová, H. Korvasová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na objasnění klíčových didaktických pojmů, obsahů a procesů vyučování a učení ve školní třídě; třídění a interpretaci klíčových didaktických jevů a zákonitostí a vymezení obecně platných didaktických principů. Seznamuje s teorií a praxí (a) školy jako instituce a organizace, (b) tvorby kurikula, (c) školní výuky - vyučování a učení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: (a) používat s porozuměním základní odbornou terminologii, aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a výukových situací, (b) charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval asistentskou praxi, (c) popsat a vysvětlit kurikulární činností učitele při zpracování plánu učiva pro několik vyučovacích jednotek, (d) formulovat výukové cíle, učební úlohy různé kognitivní náročnosti a výukové strategie, (e) vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva.
Osnova
  • (1) Teorie a praxe kurikula, (2) cíle školního vzdělávání, jejich transformace, (3) obsahy školního vzdělávání, jejich transformace od oborových obsahů ke znalostem a dalším dispozicím, (4) vyučování a učení, aktéři a procesy, přístupy k učení a utváření znalostí, role konceptů (vědeckých) a prekonceptů (žákovských), (5) plánování v práci učitele - cíle a jejich místo v řízení výuky, taxonomie výukových cílů, (6) práce učitele s učivem: didaktická analýza učiva, integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy, (7) reprezentace učiva v procesu vyučování a učení, tvorba učebních úloh, (8) vyučovací postupy, strategie a formy a jejich aplikace na 1. stupni ZŠ.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Lenka HLOUŠKOVÁ, Tomáš JANÍK, Vladimír JŮVA, Josef LUKAS, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ a Jana VAŠŤATKOVÁ. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7315-183-6. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 stran. ISBN 8073150832. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
    neurčeno
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
Výukové metody
teoretická příprava, konzultace, reflektující diskuse
Metody hodnocení
písemný test, ústní odborná rozprava
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.