PdF:PS_0007 Aktuální otázky psychologie - Informace o předmětu
PS_0007 Aktuální otázky psychologie zdraví
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 15:00–15:50 učebna 54
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 1/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 53 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnutí přehledu o základních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny. Předmět rozšiřuje dosavadní poznatky o psychické zátěži a prevenci psychosomatických onemocnění a duševních poruch. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-sociální koncepce osobnosti ve zdraví a nemoci.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví a objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu. Studenti budou také schopni použít získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a předcházení syndromu vyhoření. V neposlední řadě se studenti dozví více o novém přístupu "terapie mindfulness" jako prevenci psychosomatických onemocnění.
- Osnova
- 1. Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Základní termíny, hlavní přístupy, příbuzné obory. 2. Pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-spirituální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace. 3. Stres. Stresory a salutory. Strategie zvládání stresu. 4.Obranné mechanismy a copingové strategie 5.Psychosomatika a behaviorální medicína (vývoj, rozdílné koncepce) 6.Základní psychosomatická onemocnění (jejich typologie) 7.Psychosomatika u dětí 8.Terapie u psychosomatických onemocnění 9. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.10.Syndrom vyhoření (burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření. 11. Mindfulness
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017, 160 stran. ISBN 9788026611257. info
- doporučená literatura
- PONĚŠICKÝ, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky : souvislosti mezi zvládáním životních problémů, tělesným zdravím a nemocí. 2. doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 167 stran. ISBN 9788073878047. info
- DANZER, Gerhard. Psychosomatika : celostný pohled na zdraví těla i duše. Translated by Renata Höllgeová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2010, 244 stran. ISBN 9788073677183. info
- TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
- FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 8073670844. info
- Výukové metody
- skupinová diskuse, četba, prezentace
- Metody hodnocení
- esej, 80% aktivní účast na seminářích
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/PS_0007