PdF:SPk536 Funkční vidění - Informace o předmětu
SPk536 Funkční vidění
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk536/OS01: Pá 19. 3. 8:00–13:50 učebna 22, Pá 26. 3. 8:00–13:50 učebna 22, Pá 23. 4. 8:00–13:50 kancelář vyučujícího, Pá 21. 5. 8:00–13:50 kancelář vyučujícího, M. Vrubel
- Předpoklady
- Předpokládají se základní znalosti z Oftalmopedie a pravidla pro úpravu veřejného prostoru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Čtvrtá specializace) (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit student poznat principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka a dalších tvorů žijících na naší planetě. Naučit studenta vše důležité o vyvíjí zraku, nejčastějších vývojových vadách zraku a možnosti předcházení a rehabilitace těchto vad. Představit studentovi nejčastější mýty o funkčním vidění a srovnat je s pravdou + vysvětlit, z čeho tato pravda vychází. Představit studentovi aktuální trendy z oblasti funkčního vidění a soudobá vědecká zjištění. Seznámit studenta s tím, jak zrakové funkce ovlivňují soustředění a čtenářské dovednosti žáků a vysvětlit způsoby pozitivního ovlivnění zrakových funkcí a zlepšení školní práce. Představit možnosti diagnostiky funkčního vidění ve školním prostředí. Představit způsoby korekce zrakové ostrosti a rehabilitace binokulárního vidění. Uvést do správného použití korekčních a terapeutických pomůcek využívaných ve škole. Uvést studenta do problematiky odhalování bariér vzdělávacího procesu a navrhování jejich odstranění. Naučit studenta provázet osoby se zrakovým postižením. Seznámit studentka s možnostmi vhodných volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením.
- Výstupy z učení
- Student zná principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka, zvířat a hmyzu Student ví jak se vyvíjí zrak a co tento vývoj může negativně ovlivnit Student dokáže rozpoznat mýty o funkčním vidění od reality. Student bude znát aktuální trendy z oblasti funkčního vidění. Student dokáže poradit žákovi, jak zlepšit jeho soustředění, čtenářské dovednosti a zrakovou pohodu. Student bude vědět, jak může v prostředí školy diagnostikovat funkční vidění a jaké existují možnosti jeho korekce. Student bude znát správné použití korekčních a terapeutických pomůcek využívaných ve škole. Student dokáže odhalit bariéry vzdělávacího procesu a navrhnout jejich odstranění. Student se stane erudovaným průvodcem osob se zrakovým postižením a dokáže vhodným způsobem plánovat jejich volný čas.
- Osnova
- Předmět bude rozdělen do tematických bloků:
- - principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka, zvířat a hmyzu
- - vývoj zrakových funkcí, vrozené vývojové vady
- - zažité mýty a omyly o vidění a zlepšování vidění
- - moderní trendy z oblasti vidění, co všechno vidění ovlivňuje
- - jak zlepšit čtenářské dovednosti žáků?, jak souvisí dyslexie se zrakem?
- - vliv zrakových funkcí na vzdělávací proces
- - diagnostika a kompenzace zrakových funkcí
- - běžné optické pomůcky vs speciální optické pomůcky, aneb vyberte tu správnou
- - hodnocení bariérovosti škol a vzdělávacího procesu + odstraňování bariér
- - provázení slabozrakých a nevidomých vzdělávacím procesem
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ a Martin VRUBEL. Výhody a využitelnost barevných fólií ve Speciálně pedagogickém procesu. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, č. 2, s. 111
- VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
- doporučená literatura
- VESELÝ, Petr, Sylvie PETROVÁ, Svatopluk SYNEK, Martin VRUBEL a Karel PANČOCHA. Specifické poruchy učení a efekt barevných filtrů. Trendy v oční optice 2014. Praha: S-Press Publishing, 2014. info
- PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: muni press, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8.
- neurčeno
- KVĚTOŇOVÁ, Lea a Pavlína ŠUMNÍKOVÁ. Speciálněpedagogická podpora osob se zrakovým postižením se zvláštním zřetelem na rozvoj čichového vnímání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 133 s. ISBN 9788072904846. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Učme se dívat na zrakově postižené dítě. Predškolská výchova. 1994, roč. 1993/94, 7/8, s. 10. ISSN 4947-3. info
- Výukové metody
- Seminář, Praktická výuka, Aktivita
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (50%), Projekt (25%), Diskuse (25%)
- Informace učitele
- Aktivní účast znamená být při setkání aktivní, přicházet s nápady, účastnit se diskuse, nikoliv být pouze fyzicky přítomen. V průběhu výuky budou poskytnuty další aktuální materiály k nastudování.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPk536