SPk536 Funkční vidění

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk536/01: Pá 18. 2. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 25. 2. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 22. 4. 8:00–13:50 učebna 34, Pá 29. 4. 8:00–13:50 učebna 34, N. Jágerová, M. Vrubel
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti z Oftalmopedie a pravidla pro úpravu veřejného prostoru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit student poznat principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka a dalších tvorů žijících na naší planetě. Naučit studenta vše důležité o vyvíjí zraku, nejčastějších vývojových vadách zraku a možnosti předcházení a rehabilitace těchto vad. Představit studentovi nejčastější mýty o funkčním vidění a srovnat je s pravdou + vysvětlit, z čeho tato pravda vychází. Představit studentovi aktuální trendy z oblasti funkčního vidění a soudobá vědecká zjištění. Seznámit studenta s tím, jak zrakové funkce ovlivňují soustředění a čtenářské dovednosti žáků a vysvětlit způsoby pozitivního ovlivnění zrakových funkcí a zlepšení školní práce. Představit možnosti diagnostiky funkčního vidění ve školním prostředí. Představit způsoby korekce zrakové ostrosti a rehabilitace binokulárního vidění. Uvést do správného použití korekčních a terapeutických pomůcek využívaných ve škole. Uvést studenta do problematiky odhalování bariér vzdělávacího procesu a navrhování jejich odstranění. Naučit studenta provázet osoby se zrakovým postižením. Seznámit studentka s možnostmi vhodných volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením.
Výstupy z učení
Student zná principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka, zvířat a hmyzu Student ví jak se vyvíjí zrak a co tento vývoj může negativně ovlivnit Student dokáže rozpoznat mýty o funkčním vidění od reality. Student bude znát aktuální trendy z oblasti funkčního vidění. Student dokáže poradit žákovi, jak zlepšit jeho soustředění, čtenářské dovednosti a zrakovou pohodu. Student bude vědět, jak může v prostředí školy diagnostikovat funkční vidění a jaké existují možnosti jeho korekce. Student bude znát správné použití korekčních a terapeutických pomůcek využívaných ve škole. Student dokáže odhalit bariéry vzdělávacího procesu a navrhnout jejich odstranění. Student se stane erudovaným průvodcem osob se zrakovým postižením a dokáže vhodným způsobem plánovat jejich volný čas.
Osnova
  • Předmět bude rozdělen do tematických bloků:
  • - principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka, zvířat a hmyzu
  • - vývoj zrakových funkcí, vrozené vývojové vady
  • - zažité mýty a omyly o vidění a zlepšování vidění
  • - moderní trendy z oblasti vidění, co všechno vidění ovlivňuje
  • - jak zlepšit čtenářské dovednosti žáků?, jak souvisí dyslexie se zrakem?
  • - vliv zrakových funkcí na vzdělávací proces
  • - diagnostika a kompenzace zrakových funkcí
  • - běžné optické pomůcky vs speciální optické pomůcky, aneb vyberte tu správnou
  • - hodnocení bariérovosti škol a vzdělávacího procesu + odstraňování bariér
  • - provázení slabozrakých a nevidomých vzdělávacím procesem
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ a Martin VRUBEL. Výhody a využitelnost barevných fólií ve Speciálně pedagogickém procesu. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, č. 2, s. 111
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
    doporučená literatura
  • VESELÝ, Petr, Sylvie PETROVÁ, Svatopluk SYNEK, Martin VRUBEL a Karel PANČOCHA. Specifické poruchy učení a efekt barevných filtrů. Trendy v oční optice 2014. Praha: S-Press Publishing, 2014. info
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: muni press, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8.
    neurčeno
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea a Pavlína ŠUMNÍKOVÁ. Speciálněpedagogická podpora osob se zrakovým postižením se zvláštním zřetelem na rozvoj čichového vnímání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 133 s. ISBN 9788072904846. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Učme se dívat na zrakově postižené dítě. Predškolská výchova. 1994, roč. 1993/94, 7/8, s. 10. ISSN 4947-3. info
Výukové metody
Seminář, Praktická výuka, Aktivita
Metody hodnocení
Aktivní účast (50%), Projekt (25%), Diskuse (25%)
Informace učitele
Aktivní účast znamená být při setkání aktivní, přicházet s nápady, účastnit se diskuse, nikoliv být pouze fyzicky přítomen. V průběhu výuky budou poskytnuty další aktuální materiály k nastudování.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPk536