SP3922 Obor: Oftalmopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3922/Kombi01: Pá 10. 3. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 28. 4. 8:00–13:50 učebna 54, Pá 12. 5. 8:00–13:50 učebna 54, P. Röderová
SP3922/Prez01: Út 8:00–10:50 centrum, P. Röderová
Předpoklady
SP3921 Obor: Oftalmopedie 1
Absolvování základů oftalmopedie a kurzu specializace Oftalmopedie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia se zaměřením na vliv zrakového postižení na kvalitu života. Předmět studenty seznámí s možnostmi poradenství a intervence u osob s postižením zraku v jednotlivých věkových obdobích.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu postižení zraku na kvalitu života člověka dle věkových období;
- určit a popsat současné možnosti poradenství a intervence se zaměřením na věková období;
- popsat faktory, jež ovlivňují výběr speciální pomůcky pro zvládání samostatného života;
- aplikovat v praxi základní doporučení pro doprovázení osoby s postižením zraku a doporučení pro samostatný pohyb a orientaci v prostoru člověka s těžkým postižením zraku;
Osnova
  • Speiciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku. Podpora specifických kompetencí dětí a žáků s postižením zraku. Orientace v prostoru a samostatný pohyb osob s postižením zraku. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím. Poradenství a intervence poskytované napříč životem osoby s postižením zraku. Kombinované postižení. Hluchoslepota. Rodina dítěte s těžkým zrakovým a s kombinovaným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
    doporučená literatura
  • SCHINDLEROVÁ, Olga. Na ruce si nevidím : praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Okamžik, 2007, 230 s. ISBN 9788086932101. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
Výukové metody
Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.