SPc506 Snoezelen

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc506/Kombi01: Pá 17. 2. 14:00–17:50 učebna 19a, Pá 28. 4. 8:00–11:50 učebna 19a, D. Zámečníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob se zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u jednců se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Očekávaní výstupy: * student se orientuje ve vybavení snoezelenu * zná, k čemu jsou jednotlivé pomůcky určeny * zná vybrané postupy při realizaci snoezelenu v edukačním procesu * ovládá základní stimulační techniky u žáků se zdravotním postižením
Osnova
  • 1. Stručná charakteristika,historie Snoezelenu 2. Východiska, cíle a význam Snoezelenu 3. Výběr a výklad základních pomůcek Snoezelenu 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.) 5. Organizace, struktura, dokumentace 6. Metodické jednotky, zásady 7. Využití konceptu Bazální stimulace 8. Polohování 9. Podpora vestibulárního vnímání 10. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 11. Snoezelen jako volnočasová aktivita
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
  • Pagliano Paul: The multisenzory handbook: A guide for children and adults with sensory learning disbilities
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
    neurčeno
  • Janků, K. (2010). Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Fialatová, R. (2010). Snoezelen . Tiskárna Kleinwachter.
Výukové metody
seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, prezentace projektu.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele). - aplikace snoezelenu u žáka s mentálním postižením Studenti představí vlastní návrh práce ve Snoezelenu.
Informace učitele
Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru. Student má možnost výběru tvorby: - případová studie - úvaha - rešerše - anketa - rozhovor.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SPc506