RJ2001 Didaktika ruštiny 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2001/Kombi01: Pá 23. 2. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 8. 3. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 22. 3. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 12. 4. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 26. 4. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 10. 5. 12:00–13:50 učebna 11, J. Krejčí
RJ2001/Prez01: Út 20. 2. 12:00–13:50 učebna 62, Út 5. 3. 12:00–13:50 učebna 62, Út 19. 3. 12:00–13:50 učebna 62, Út 2. 4. 12:00–13:50 učebna 62, Út 16. 4. 12:00–13:50 učebna 62, Út 30. 4. 12:00–13:50 učebna 62, J. Krejčí - Předpoklady
- Znalost ruštiny minimálně na úrovni B2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu
probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své
vlastní aktivity a přístupy, procvičí si výukové strategie.
Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků v návaznosti na komunikační cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody vyučování, různé typy cvičení. - Výstupy z učení
- Po ukončení kurzu bude student schopen aplikovat získané teoretické znalosti z oblasti vyučování jazykových prostředků v návaznosti na komunikační cíle. Nezbytnou součástí je vypracování portfolia.
- Osnova
- 1. Komunikační kompetence. Jazykové prostředky a řečové dovednosti ve výuce RJ
- 2. Reálie, kultura a dějiny ve výuce RJ na ZŠ.
- 3. Typy a struktura vyučovacích hodin RJ.
- 4. Typy cvičení v hodinách ruského jazyka.
- 5.-6. Jazykové prostředky ve výuce ruštiny. Metodika vyučování lexika.
- 7.-8. Metodika vyučování gramatiky
- 9.-10. Metodika vyučování fonetiky.
- 11.-12. Metodika vyučování grafiky a ortografie.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 s. ISBN 978-80-210-5709-8. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Ústní zápočet v ruském jazyce. Hodnotí se znalost teoretických základů vyučování jazykových prostředků a schopnost předložit konkrétní metodické postupy s použitím materiálů vypracovaného portfolia.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/RJ2001