PdF:SPDC017 Profilace - Somatopedie - Informace o předmětu
SPDC017 Profilace - širší vědní základ - Somatopedie
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPDC017/01: Čt 9:00–10:50 kancelář vyučujícího
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (4)
- Cíle předmětu
- Rozšířit znalosti o problematice intervence osob s tělesným postižením, osvojit si speciální diagnostické a podpůrné metody práce. Poskytovanou podporu zaměřit od raného věku po dospělost. Poznatky propojit se znalostmi zdalších oborů psychopedie, oftalmopedie, logopedie a z medicínských disciplín (neurologie, fyzioterapie, ortopedie, psychiatrie, ORL foniatrie, oftalmologie).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Získat rozšířené znalosti o problematice intervence osob s tělesným postižením
- Osvojit si speciální diagnostické a podpůrné metody práce
- Umět zaměřit poskytovanou podporu na jedince od raného věku po dospělost
- Umět propojit poznatky se znalostmi z dalších oborů – psychopedie, oftalmopedie, logopedie a medicínských disciplín (neurologie, fyzioterapie, ortopedie, psychiatrie, ORL foniatrie, oftalmologie)
- Umět se orientovat v odborné literatuře somatopedické naší i zahraniční a v elektronických databázích - Osnova
- OBECNÉ OKRUHY
• Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým
• Vymezení kategorie osob s tělesným postižením
• Sociální dimenze tělesného postižení
Specializační okruhy: • Systém výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, inkluze v České republice
• Obraz tělesného postižení v jednotlivých etapách života jedince
• Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s tělesným postižením
• Terapie ve speciálně pedagogické péči (léčebná rehabilitace s poruchou centrálního motoneuronu, ergoterapie, koncept bazální stimulace, hipoterapie ad.)
- OBECNÉ OKRUHY
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
- ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
- doporučená literatura
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
- neurčeno
- DAVIS, Ronald W. Teaching disability sport : a guide for physical educators. 2nd ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2011, xxiv, 256. ISBN 9780736082587. info
- HELLER, Kathryn Wolff. Understanding physical, health, and multiple disabilities. 2nd ed. Upper Saddle River: Merrill/Pearson, 2009, xviii, 429. ISBN 9780132402736. info
- KUDLÁČEK, Martin. Inclusion of children with physical disabilities in physical education, recreation and sport. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, 157 s. ISBN 9788024421568. URL info
- FOWLER, Susan. Sensory stimulation : sensory-focused activities for people with physical and multiple disabilities. Edited by Hilary Johnson. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007, 247 stran. ISBN 9781843104551. info
- POPE, Pauline M. Severe and complex neurological disability : management of the physical condition. Edited by Lynne Turner-Stokes. Edinburgh: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2007, 284 s. ISBN 9780750688253. info
- Výukové metody
- Konzultace, samostudium.
- Metody hodnocení
- Zpracovat seminární práci v rozsahu 10-15 stran vybraného tématu z oblasti obecných somatopedických otázek. Diskuse.
- Informace učitele
- Literatura bude vyučujícím vždy na začátku semestru upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPDC017