FC2831 Práce ve fyzikální didaktické laboratoři

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jan Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Pawera (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je získat dovednosti při práci s didaktickou technikou, materiálem a pomůckami, potřebnými pro výuku fyziky. Absolventi budou schopni samostatně používat didaktickou techniku a vhodně ji používat při výuce.
Vědomosti: didaktická technika, názornost, ICT.
Dovednosti: osvojení obsluhy a implementace didaktické techniky do výuky fyziky.
Postoje: akceptovat význam didaktické techniky ve výuce, zejména pro zvýšení názornosti výuky
Výstupy: Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- navrhnout a vytvořit různé typy audiovizuálních výukových prvků
- vhodně implementovat didaktickou techniku a vhodné materiály do výuky fyziky
- akceptovat význam ICT pro současnou NET-generaci žáků a být otevřen pro celoživotní vzdělávání v této oblasti
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:  navrhnout a vytvořit různé typy audiovizuálních výukových prvků  vhodně implementovat didaktickou techniku a vhodné materiály do výuky fyziky  akceptovat význam ICT pro současnou NET-generaci žáků a být otevřen pro celoživotní vzdělávání v této oblasti.
Osnova
  • Sylabus seminářů (po týdnech či blocích):
  • Názornost ve výuce fyziky
  • ICT ve výuce fyziky
  • Historie didaktické techniky: fotoaparát, kamera, filmový projektor, epidiaskop, diaprojektor, zpětný projektor, videorekordér, DVDrekordér aj.
  • Využití PC, tabletů, mobilních telefonů ve výuce.
  • Digitální fotoaparát.
  • Videokamera.
  • Dataprojektor, vizualizér.
  • Zásady tvorby fotografie.
  • Zásady tvorby filmu (klipu).
  • Interaktivní tabule.
  • Tvorba scénáře a ozvučení.
  • Didaktické zásady implementace didaktické techniky do výuky fyziky.
  • Perspektivy aplikace didaktické techniky ve výuce fyziky.
Literatura
    povinná literatura
  • Manuály k používaným přistrojům.
    doporučená literatura
  • ČERNÝ, Michal. Interaktivní tabule: Open Sankoré a Smart Notebook. Metodický portál RVP: Základní vzdělávání [on-line]. Národní ústav pro vzdělávání, 2015. ISSN 1802-4785. URL info
    neurčeno
  • BEDNÁROVÁ, Renáta a Ondřej DUFEK. Interaktivní tabule ve výuce fyziky. In RNDr. Miroslav Randa, Ph.D. Moderní trendy v řípravě učitelů fyziky 5. Plzeň, 2011, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-261-0030-0. info
  • BEDNÁROVÁ, Renáta. Využití interaktivní tabule vy výuce fyziky. In Studium učitelství fyziky a badatelsky orientovaná výuka v České republice 2010. 2010. info
Výukové metody
Laboratorní cvičení. Samostatná práce s přístroji.
Metody hodnocení
Prezenční studium, Kombinované studium, CŽV studium:
Praktická zkouška. Příprava prezentace pro interaktivní tabuli.
Informace učitele
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.