IPPp08 Školní pedagogika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními pojmy spojenými s hlavními tématy školní pedagogiky, pomoci jim rozvíjet jejich profesní jazyk, pomoci studentům, aby lépe porozuměli své vlastní profesní identitě a měli příležitost ji kultivovat. Předmět také zprostředkovává aktuální teoretické náhledy na klíčové oblasti školní pedagogiky. Předmět akcentuje především témata humanistické školy, heterogenity a potřeby diferenciace ve výuce.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu budou studenti disponovat profesními znalostmi z oblasti kurikula, teorie školy a teorie vyučování a učení. Absolvování kurzu také vytvoří příležitost pro reflexi a kultivaci vlastní profesní identity.
Osnova
  • Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v teorii výchovy (ŠP1) a obecné didaktice (ŠP2). Školní pedagogika 1 poskytuje situačně zaměřenou teorii specifických výchovných konceptů a témata s vyšší společenskou relevancí ve shodě s kompetencemi učitele 1. stupně základní školy a v těsné vazbě na praktickou aplikaci příslušných poznatků v navazující praxí. Předmět plní propedeutickou funkci pro oborové didaktiky a má prohloubit motivovanost studentů směrem k profesi. Diskutovaná témata: současné proudy a trendy ve vzdělávání, učitel jako aktér školní výuky, výuka jako utváření učebního prostředí, žák jako aktér školní výuky a příprava učitele na výuku.
Literatura
    doporučená literatura
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • HORKÁ, Hana. Globální výchova v mateřské škole. první. Praha: Verlag Dashöfer, nakladatelství, spol. s r.o., 2007. ISSN 1802-4130. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 8071786314. info
    neurčeno
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
Výukové metody
Přednáška, teoretická příprava, seminární diskuse.
Metody hodnocení
písemný test, skupinová diskuse k vybraným tématům, ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.