ITV021 Základy tělesné výchovy 2 a základy turistiky

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny, + 3 dny kurz. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje poznatky z tělesné výchovy v oblasti sportovní gymnastiky a atletiky. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí mladšího školního věku. Vhodně a správně užívá dopomoc a záchranu při cvičeních.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět teorii atletiky a ovládat dovednosti k praktickému zvládnutí techniky disciplín odpovídajících atletickému učivu v 1. - 5. ročníku základní školy v realizovaných vzdělávacích programech. Po absolvování předmětu je student schopen v praxi aplikovat prvky základní gymnastiky zaměřené na průpravná, kondiční, koordinační a kompenzační cvičení pro přípravu organismu před různými druhy pohybových cvičení a porozumět, ukázat a ovládat sportovně gymnastické činnosti odpovídající učivu tělesné výchovy v 1. - 5. ročníku základní školy s případnou nadstavbou.
Osnova
  • 1 – 6 Rozšíření zásobníku průpravných cvičení a her pro jednotlivé atletické činnosti s použitím pomůcek atletických sad Českého atletického svazu (projekt Atletika do škol). Osvojení si základních pojmů souvisejících s pohybovými hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci pohybových her. Bezpečnost při hrách. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností. Pohybové hry pro manipulaci s náčiním, soutěživé, bojové, tvořivé. Ukázky dělení pohybových her z pohledu více autorů v praxi. Pohybové hry pro zdokonalování pohybových dovedností jako součást jednotlivých tematických celků ve vztahu ke sportovním hrám. Vytváření zásobníku pohybových her vhodných ve výuce tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ podle ročníků a vzdělávacích plánů 7 - 12 Správná metodika nácviku gymnastických cvičení na nářadí vhodných pro děti mladšího školního věku. Důraz je kladen na získání znalostí a dovedností v dopomoci a záchraně žáků při konkrétních cvičeních. Práce s e-publikací Gymnastika dětí hravě i metodicky.
Literatura
    neurčeno
  • SCHLEGEL, Elfi a Claire Ross DUNN. The Gymnastics Book: The Young Performer's Guide To Gymnastics. Second Edition. Richmond Hill, Ontario, Canada: Firefly Books, 2012. 144p. ISBN: 177085133X.
  • JANOŠKOVÁ, Hana a Tereza TIHELKOVÁ. Cvičení a hry s overballem pro děti mladšího školního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 68 s. ISBN 978-80-210-7700-3. info
  • HLAVOŇOVÁ, Zuzana. Základy atletiky. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 23 s. ISBN 978-80-210-7333-3. URL info
  • VRBAS, Jaroslav, Marek TRÁVNÍČEK a Kateřina ŠAUEROVÁ. Atletika v předškolním a mladším školním věku – učební materiál. 1. vyd. Brno: KTV PdF MU, 2013, 86 s. ISBN 978-80-210-6636-6. Po kliknutí na odkaz je potřeba kliknout ještě na název publikace Atletika v předškolním a mladším školním věku info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
  • KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 109 s. ISBN 8024716364. info
  • PAGE, Jason. Gymnastika. 1. vyd. Praha: Egmont ČR, 2000, 32 s. ISBN 8071864765. info
  • MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2000, 292 stran. ISBN 8085783290. info
  • APPELT, Karel. Názvosloví pro cvičitele [Appelt, 1990]. 1. vyd. Praha: Olympia, 1990, 244 s. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách. Diagnostické hodnocení metodických řad u nácviku atletických a herních dovedností; ukázky organizace atleticky zaměřené pohybové hry na zadané téma; soubor pěti písemně zpracovaných pohybových her se zaměřením na rozvoj atletických dovedností dle vzdělávacího programu pro první stupeň základní školy.Praktické zvládnutí metodických řad, dopomoci a záchrany v akrobacii, přeskoku, kladině, hrazdě a šplhu vč. názorné ukázky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: + blokově (3 dny kurz).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.