SZ7MP_NaRo Nadání a jeho rozvoj

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. výuka 1 x za 14 dnů. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Cíle předmětu
Student bude seznámen se základními informacemi z oblasti nadání, talentu a kreativity, dovednostmi souvisejícími s identifikací nadání. Dále bude připravován na to, aby dokázal vytvořit materiály pro rozvoj nadaných žáků.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • porozumět podstatě nadání žáků a studentů; • identifikovat nadání pomocí jeho charakteristik; • porozumět principům základních metod rozvoje nadání; • vytvořit výukové materiály pro nadané; • použít základní výukové metody pro rozvoj nadaných žáků a studentů; • základní sebereflexe při práci s nadanými žáky a studenty;
Osnova
  • 1. Psychologická podstata nadání
  • 2. Diagnostika nadání; latentní nadání
  • 3. Motivace nadaných žáků a studentů
  • 4. Nadaní jako jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami
  • 5. Rozvoj nadaných žáků a studentů
  • 6. Speciální metody rozvoje nadání
  • 7. Vytváření materiálů pro výuku nadaných žáků a studentů
  • 8. Výuka nadaných a řešení jejich vzdělávacích problémů
  • 9. Zákonné normy pro vzděláváni nadaných
  • 10. Spolupráce učitele s rodinou nadaných
Literatura
    doporučená literatura
  • Kovářová, R., Škrabánková, J. Nadání a současnost. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Havigerová, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada Publishing. 2011.
  • Škrabánková, J. Žijeme s nadáním. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Laznibatová, J. Nadané dieťa. Bratislava: IRIS. 2012.
  • Landau, E. Odvaha k nadání. Praha, Akropolis. 2007.
  • Fořtík, V., Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál. 2007.
  • Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada Publishing. 2019.
Výukové metody
výklad, workshop, diskuse, projekt
Metody hodnocení
závěrečný projekt
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.