AJ2RC_UVLI Úvod do studia literatury

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/12. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Předpoklady
It is expected the students are acquainted with basic literary theory and practice, required at the Maturita level.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V přednášce Úvodu do studia literatury se studenti seznámí se základními pojmy literární vědy. Výchozím bodem budou obecná zamyšlení nad literaturou, příbuznostmi a naopak odlišnostmi literatury od jiných disciplín, nad její povahou a funkcí a rolí jazyka v literatuře. S pomocí filozofie a lingvistiky budeme analyzovat proces literární komunikace a různá pojetí autora, čtenáře, literárního díla a jeho významu. Zejména z hlediska praktického budou diskutovány pojmy syžetu a fabule, typologie postav, hlavní žánry a vyprávěcí techniky, tropy a základy poetiky (rytmus, rým, verš, aliterace a jiné). V samostatné kapitole bude pojednáno o otázce stylu a v české literární teorii méně užívaných pojmech jako jsou např. juxtapozice a intertextualita. Závěr přednášky bude věnován stručnému přehledu vývoje anglosaské literární kritiky. Cílem cyklu je poskytnout studentům dobré literárně teoretické zázemí a současně praktickou výbavu pro textovou analýzu, které budou užívat v návazných literárních seminářích.
Osnova
  • 1. Introduction: mapping the territory. 2. What is literature? 3. Literature, its nature and function 4. Literary communication - ways of reading; the reader, the author and the literary work 5. Narrative and character - the story vs. narration, types of character 6. Narrative and point of view 7. Rhythm and sound patterning 8. Figures of speech: metaphor, simile, metonymy, synecdoche, irony 9. Juxtaposition, allusion, intertextuality. Repetition and parallelism. 10. Genres and style. Some literary terms. 11. A brief history of anglophone literary criticism
Metody hodnocení
PLEASE NOTE: The course is hands-on, based on activities rather than lecturing. You are expected to work both for and in the sessions. Evaluation: workbook activities, mood-link-a, written test The test will be based on the range of topics discussed in the lectures.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=993
SECONDARY SOURCES: Montgomery, Martin. Ways of Reading. Routledge, 1992. Wellek, René, Austin, Warren. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. Sochrová, Marie. Literární teorie do dlaně. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002. Selden, Raman. A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. Great Britain: Harvester Press, 1985. Franko, Štefan. Theory of Anglophonic Literatures. Prešov: Slovakontakt, 1994. Haman, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999. Cuddon, J.A. Penguin Dictionary of Literary Terms. Penguin Group, London: Penguin Books, 1991 (1977), ISBN 0-14-051227-6 Kautman, František. K typologii literární kritiky a liteární vědy. Oraha: Primus, 1996. Iser, Wolfgang. Teorie literatury. Aktuální perspektiva. Edice Theoretica. Brno-Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004. Bertens, Hans. Literary Theory. The basics.London, New York: Routledge, 2004. Rylance, Mark (ed) Debating Texts. A Reader in 20th Century Literary Theory and Method. Buckingham: Open University Press. Belsey, Catherine. Critical Practice. London and New York: Routledge, 2003 (2nd ed.) any dictionary of literary terms anything dealing with the theory of literature
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.