ZS1BK_APB4 Aplikační blok z psychologie 4 - Utváření podmínek školní úspěšnosti žáků

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/1. 8 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Lucie Zormanová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Předpoklady
ZS1BK_PsVV Psychologie vyučování a vých.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je využití psychologických poznatků z pedagogické psychologie v praxi učitele. Zaměřuje se na praktické činnosti se skupinou žáků nebo individuální práci s jednotlivými dětmi. Využívá metody pozorování, rozhovoru, analýzy žákovy činnosti nebo dotazníku k získání informací a příčin neprospěchu žáka. Zdůrazňuje využití teoretických znalostí v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:; porozumět základům pedagogické psychologie; analyzovat příčiny školního neprospěchu žáka; využít znalosti pedagogické psychologie k praktické činnosti učitele ve výuce; použít metody pedagogické psychologie v praxi
Osnova
  • Psychologie učení; Teorie učení v psychologii; Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba, opakování v učení; Psychologie školní neúspěšnosti; Psychologie vyučování, učební styl, znalosti, postoje, dovednosti a návyky, řízení školní třídy; Psychologie výchovy, odměna a trest; Poruchy chování, agresivita, šikana; Osobnost učitele, osobnost žáka; Zvládání školní zátěže, školní stres; Klima školní třídy, školy;
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
Metody hodnocení
aktivní účast na semináři, zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.