AJB_TPI Problémy výukové praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Naděžda Vojtková (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
In the first block the students will reflect on their teaching practice, share both their expertise and their problems. They will investigate what they can do to develop their practical teaching skills. They will create an action plan for the development in a certain area. Then they will try to introduce changes gradually into their teaching. In the second block the students will reflect on the process and results of the introduction of the innovations.
Course aims:
to help participants reflect on their teaching and identify their strengths and weaknesses
to support them in planning actions for the development of their teaching skills
to provide space for sharing experience
to address burning issues in teaching
Osnova
  • SWAT discussion
  • reflection based on the EPOSTL (European Portfolio for Students of Teaching Foreign Languages)
  • observing and analyzing lessons
  • sharing experience
  • writing a teaching journal
  • planning focused lessons and actions
  • reading literature
  • presenting findings
Literatura
  • EPOSTL
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
  • WAJNRYB, Ruth. Classroom observation tasks : a resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, viii, 145. ISBN 0521407222. info
Výukové metody
Reflection sharing collaborative work classroom research presentation
Metody hodnocení
Two seminar blocks and online support and collaboration. Students are expected to identify an area in their teaching that they will investigate and suggest some changes. They will present the results of their classroom research to their peers.
Modes of work:
reflection based on the EPOSTL (European Portfolio for Students of Teaching Foreign Languages)
observing and analyzing lessons
sharing experience
writing a teaching journal
planning focused lessons
reading literature
final presentations
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=40965
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: odpolední blok 14:00 - 19:00, v pondělí 12.10. a pátek 11.12. 2009.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.