CS2RC_JUCJ Úvod do studia českého jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/8. počet hodin konzultací v semestru. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se základními jazykovědnými pojmy ve vztahu k rovinám jazyka a se základy jazykovědných disciplín. Student získává obecná poučení o jazyce především z hlediska strukturální lingvistiky, seznamuje se s pojetím národního jazyka a s jeho stratifikací. Základní informace jsou doplněny poučením o postavení češtiny i jiných jazyků v rámci Evropské unie, o Společném referenčním rámci, funkci Jazykového pasu apod., o postavení češtiny jako jazyka mateřského i cizího ve výuce na základní škole. Zařazeny sem jsou též poučení o významu jazyka a jazykové výuky pro rozvoj komunikačních kompetencí ve vzdělávacím procesu. Nedílnou součástí poučení o jazyce je též seznámení s jazykovědnou metodologií a s jazykovědnými příručkami (s mluvnickými pracemi, se slovníky) a časopisy a s významnými osobnostmi české lingvistiky.
Předpokládá se, že po absolvování předmětu student:
- umí vysvětlit vztah mezi jazykem a řečí, pojmy znak, význam, smysl, jazyková situace, národní jazyk, komunikace...;
- definuje základní lingvistické termíny užívané v lingvistických disciplínách;
- zná nejvýznamnější osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Osnova
  • 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč. 2. Komunikace. Komunikativní situace, komunikativní funkce. Řeč a mluvení jako činnost. 3. Jazyky přirozené. Jazyky umělé. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, diglosie. 4. Původ, vznik a vývoj jazyka. Klasifikace jazyků. 5. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost. 6. Národní jazyk a jeho stratifikace. Jazyková politika. Jazyková kultura. 7. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie. Základní termíny. 8. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Lingvistika a další disciplíny (sémantika, pragmatika). Základní lingvistické pojmy. 9. Nástin vývoje lingvistiky. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky. 10. Lingvistické časopisy. Možnosti jejich využití v pedagogické praxi, v praxi redaktorské, korektorské apod. 11. Základní informace o významných jazykovědných pracovištích v České republice a zahraničí. 12. Možnosti využití internetu při vyhledávání potřebných informací o lingvistických pracovištích, osobnostech, publikacích. 13. Možnosti využití práce s Českým národním korpusem.
Literatura
  • Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
  • ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
  • SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
  • Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
  • ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
Výukové metody
- přednáška
- prezentace
- samostudium
- diskuse
- individuální konzultace
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Předmět je ukončen ústním kolokviem, jehož obsah je založen na tematických okruzích. Podrobnější okruhy viz http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1350
Kolokvium probíhá formou ústního pohovoru ve skupinách 3-5 studentů. Každý si vylosuje 3 otázky. Odpovědi jsou hodnoceny podle věcné správnosti i podle kultivovanosti vyjadřování.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1350
Studium předmětu předpokládá znalosti jazykovědné terminologie a praktické znalosti jazykovědných disciplín (zvuková stránka řeči, tvarosloví, skladba, tvoření slov, nauka o slovní zásobě, sloh) v rozsahu osnov pro gymnázia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.