CS2RC_JUCJ Úvod do studia českého jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin konzultací v semestru. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
– seznámení se se základními obecnějazykovědnými pojmy a se základním pojetím jazyka a řeči především z hlediska strukturální lingvistiky;
– seznámení se s pojetím národního jazyka a jeho stratifikace;
– prohloubení elementárních znalostí z jednotlivých jazykovědných disciplín;
– získání schopnosti definovat základní lingvistické termíny z lingvistických disciplín;
– vytvoření předpokladů pro studium dalších jazykovědných disciplín.
Výstupy z učení
Předpokládá se, že po absolvování předmětu student:
1. umí vysvětlit vztah mezi jazykem a řečí, pojmy znak, význam, smysl, jazyková situace, národní jazyk, komunikace...;
2. zná jazyky Evropy a světa a postavení češtiny mezi národními jazyky států Evropské unie.
3. zná jazykové příručky a jazykovědné časopisy.
4. zná nejvýznamnější osobnosti české lingvistiky.
Osnova
  • 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč.
  • 2. Komunikace. Komunikativní situace, komunikativní funkce. Řeč a mluvení jako činnost. Rozvoj komunikačních kompetencí v jazykové výuce, význam rozvoje komunikačních kompetencí pro další vzdělávání.
  • 3. Jazyky přirozené. Jazyky umělé. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, diglosie. Společenský referenční (jazykový) rámec. Jazykový pas.
  • 4. Původ, vznik a vývoj jazyka. Klasifikace jazyků. Postavení jazyků v evropských zemích.
  • 5. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost.
  • 6. Národní jazyk a jeho stratifikace. Jazyková politika. Jazyková kultura. Jazyk mateřský a jazyk cizí. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího.
  • 7. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie. Základní termíny.
  • 8. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Lingvistika a další disciplíny (sémantika, pragmatika). Základní lingvistické pojmy.
  • 9. Nástin vývoje lingvistiky. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Literatura
    povinná literatura
  • Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
    doporučená literatura
  • ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
  • SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
  • Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
  • ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
Výukové metody
- Přednáška s názornou prezentací
- Diskuse o vybraných jazykovědných problémech
- Samostudium vybraných témat (jazykovědné disciplíny a základní jazykovědná terminologie, funkce jazyka, jazyky světa a slovanské jazyky).
Metody hodnocení
Tematické okruhy kolokvia vycházejí z osnovy, podrobnější okruhy je možné získat na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=98
Kolokvium probíhá formou ústního pohovoru ve skupinách 3-5 studentů. Každý si vylosuje 3 otázky (po jedné otázce z okruhů A, B, C). Odpovědi jsou hodnoceny podle věcné správnosti i podle kultivovanosti vyjadřování.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=98
Studium předmětu předpokládá znalosti jazykovědné terminologie a praktické znalosti jazykovědných disciplín (zvuková stránka řeči, tvarosloví, skladba, tvoření slov, nauka o slovní zásobě, sloh) v rozsahu osnov pro gymnázia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2021.