PdF:MSBK_SoP Sociální a pedagogická psy - Informace o předmětu
MSBK_SoP Sociální a pedagogická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/1. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. - Rozvrh
- Pá 2. 10. 11:00–12:20 učebna 39, Pá 16. 10. 11:00–12:20 učebna 36, Pá 27. 11. 11:00–12:20 učebna 34, Pá 18. 12. 14:30–15:50 učebna 37
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ. 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí. 3. Socializace a sociální učení. 4. Percepční dovednosti učitele ZŠ 5. Komunikace 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace psychoher). 8. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly. 10. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí. 11. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele. 12. Osobnost učitele.
- Osnova
- 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ. 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí. 3. Socializace a sociální učení. 4. Percepční dovednosti učitele ZŠ 5. Komunikace 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace psychoher). 8. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly. 10. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí. 11. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele. 12. Osobnost učitele.
- Literatura
- HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 280 stran. ISBN 9788024711683. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Sociální psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003, 66 s. ISBN 8072901184. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/MSBK_SoP